Svar: Et bud på en soveplan
12. marts 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Signe
Jeg kan ikke lave en plan for dagen til et barn på kun 7 uger. Din datter er i den alder meget varierende i sit behov for søvn, mad, lyst til pludren osv. og hun kan ikke puttes efter bestemte tider og klokkeslet.
Men du kan godt begynde at indføre nogle faste ritualer når hun skal sove, det vil sige en fast måde at putte hende på. Det at have et fast ritual gør hende tryg og det vil på sigt give hende genkendelighed og gøre at hun, når hun så er 4 måneder gammel, begynder at kunne sove lidt mere efter en fast rytme - men altså ikke endnu.
Som hovedregel gælder at hun ikke kan være vågen i mere end max 2 timer af gangen og hun skal således ikke være vågen i 5 timer. Det vil sige at hun sover, kommer op, får mad, bliver skiftet, pludres med, får mad igen og sover igen. Hele tiden med få timers interval og hver gang du putter hende, så skal du gøre det på en bestemt måde. Altså amme hende, svøbe hende, give hende en sut/sutteklud ved ansigtet, synge en bestemt sang, gå en tur med hende eller hvad det nu kan være.
Det er prisværdigt at I går i seng med hende for at få hende til at sove, men det lyder som om at I forstyrrer hinanden og på sig vil det være rigtig godt at hun lærer at sove for sig selv. Derfor er det en rigtig god idé at I lærer hende at sove i sin lift, stiller liften i hendes seng, så hun stille og roligt lærer at det er der hun skal sove.
Om dagen puttes hun også i liften, men her stilles den så i barnevognen, når I har behov for at komme ud at gå en tur, så det at sove i barnevognen også er noget hun vendes til.
Du skal gå ud fra at hun har behov for at sove 3-4 lure dagligt - ialt måske 6-7 timer og om natten vil hun sove mellem 9-10 timer - ialt måske 16 timer i døgnet. Nogle gange vil hun kun sove 1½ time, så skal hun op, have mad osv. igen og atter puttes efter kort tid, andre gange vil hun sove et par timer, måske 3 og så skal hun igen have mad, skiftes osv. og atter puttes efter et par timer. Du er nødt til at forsøge at følge hendes rytme.
Jeg håber at dette hjælper dig lidt videre på vej, se mit svar til dig fra den 9.03 om hvordan du putter hende og hjælper hende til ro. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske