Brev:
Behov for mælk - 6 mdr.
12. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Behov for mælk - 6 mdr.
Hej Helen,
Vi er nu kommet rigtig godt i gang med skemaden, og mine tvillingedrenge (6½ måned) spiser rigtig fint til alle tre måltider.
De får havregrød/øllebrød/flerkornsgrød med frugt om morgenen, rester fra aftensmaden (grøntsagsmos med kød/fisk) til frokost kl. 12 og grøntsagsmos med kød/fisk til aftensmad kl. 18. De spiser gerne halvanden til to deciliter til hvert måltid + frugt til dessert om aftenen og får vand af kop til at starte med og så med ske for at sikre, at de får væske nok (de er ikke så gode til at drikke af kop endnu).
Jeg begynder så småt at kunne mærke, at der er langt mellem frokosten og aftensmaden, så jeg vil gerne inden for de næste uger indføre et fjerde skemåltid.
Har du nogen forslag til, hvad dette måltid skal bestå af? Skal de have mere grøntsager/kød/fisk, mere grød med frugt eller noget helt tredje?
Og hvor meget mælk (amning eller Allomin 1) skal de have i løbet af en dag, når de bliver 7 måneder?
En helt anden ting er, at den ene dreng ikke kan lide at ligge på maven. Vi har trænet rigtig meget med ham, helt fra han var nyfødt, og han har også ligget meget i sansegynge og blevet tumlet meget, men det er som om at det generer ham at ligge på maven. Han kan ikke få hovedet særlig højt op, og han virker hæmmet i nakke- og/eller rygmuskulaturen. Af samme grund er han heller ikke begyndt at vende sig fra ryggen til maven, kun fra maven til ryggen, alt imens hans tvillingebror triller rundt i hele stuen. Har du nogen forslag til, hvordan vi kan træne hans maveligning?
Han har jo ligget klemt inde i min mave, da hans tvillingebror var 700 gram større end ham ved fødslen og lå cirka i midten af min mave, så den lille tvilling blev skubbet ud i siden af maven. Måske har det noget at sige i forhold til hans maveligning.
De er så småt begyndt at sove lidt bedre om aftenen og natten, men ikke godt nok til, at vi kan lægge dem i samme rum endnu. Men det lysner forude!
Tak for din hjælp.
Tvillingemor