Svar: Svær vuggestuestart
12. marts 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Henriette
Det er en svær alder at begynde i vuggestue, når man er 9 måneder gammel - din datter er jo højst sandsynlig i separationsfasen og har derfor rigtig meget brug for at se dig, for at vide at du er der, passer på hende og ikke er forladt.
Du mærker det sikkert også derhjemme, at hun klynger sig mere til dig, sidder mere hos dig, græder når du går ind i et tilstødende lokale, vågner om natten, sover mere uroligt osv.
Da du har mulighed for at give hende en rolig indkøring, så synes jeg du skal gøre det. Er det ikke muligt at du kan bruge et par dage sammen med hende i institutionen efter påskeferien. At I kan være der et par timer sammen - du kommer med hende, du er der sammen med hende og du tager hende med, når du går.
Børn bruger os jo som rollemodeller og spejler sig i os. Jeg tænker derfor at din datter vil finde roen ved stedet, hvis hun ser at du er rolig ved det. Hvis I begynder at kunne nyde at være der lidt sammen, så vil hun stille og roligt føle sig mere tryg og du vil så også stille og roligt kunne overlade hende til det sted. Jeg tænker at du som mor derfor vil kunne betrygge hende til at forsøge at være lidt mere med, når hun kan se dig, så tør hun måske lidt mere.
I begyndelsen vil hun sikkert kun sidde på dit skød og se på det hele derfra, men at kunne gøre det uden at bryde sammen og være bange for at du forlader hende er jo et stort skridt på vejen. Når du så fornemmer at hun virker tryg ved de andre børn og voksne, så kan I aftale at du forsøger at gå og så på den måde tage tingene stille og roligt - når du nu har muligheden for det.
Jeg sammenligner ofte med hvordan det er at starte på en ny arbejdsplads, hvor vi som voksne intet aner - hvor er toilettet, hvordan er reglerne, hvem kan man bedst spørge og bede om råd og hjælp... Hvordan er det så ikke at være barn, som intet kan forklare eller sige, men som bare bliver kastet ud en en ny stor verden - det må være rigtig svært. Derfor er det rigtig godt at du har mulighed for at støtte hende i den proces og det synes jeg du skal prøve.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god påskeferie.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske