Svar: Er mælkeindtaget okay?
12. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Gustavs mor
Nu hvor Gustav er 6 måneder, så må du gerne begynde at tilbyde ham mere variation i mad, og mad som tager mere og mere udgangspunkt i den mad I spiser. Det vil således være rigtig godt, hvis du kunne begynde at give ham lidt grovere grødtyper som havregrød og øllebrød og hvis du kunne begynde med større variation af grøntsagsmos med kogt kød eller fisk i mosen.
Det er godt fortsat at bruge modermælkserstatning i grød og mos, så han af den vej også sikres lidt mælk, en lille smule sovs af den sovs i andre spiser (lavet på sødmælk) kan han få på sin mos en gang imellem for at give lidt ekstra smag.
Derudover vil det være rigtig godt at tilbyde ham vand af kop til måltiderne og så skal han tilbydes sine flasker, i løbet af dagen og aftenen. De fleste børn vil ikke kunne undvære flaske mellem 20-06, men vil have behov for en flaske i dette tidsrum. Hvorvidt det er okay at han springer en flaske over her, afhænger således af hvor meget mælk du kan få i ham i løbet af dagen og i takt med at han spiser mere og mere skemad, bliver det umiddelbart nok minimalt.
Når jeg ser på din plan for dagen, så får han mellem 500-700ml mme dagligt foruden det der indgår i madlavningen og det kan være helt okay. Mindre bør han dog ikke få. Det er fint at du tilbyder ham flaske inden formiddags og eftermiddagslur, men når han begynder at springe disse over, så er det du skal overveje om en flaske sen aften er nødvendigt for at han ikke kommer i underskud med væske. Igen er det en balance, for du må også tro på at han selv vil reagere og vise at han er tørstig og at han således selv vil begynde at vågne sen aften eller nat for at få ekstra at drikke...
Du skal også medtænke at han omkring 7 måneders alderen sandsynligvis øges til 4 måltider skemad og derfor her vil sætte sit mælkeindtag yderligere ned. I denne alder vil fire flasker ofte være nok (som er det han faktisk får nu).
Så jeg tænker altså at et indtag på 600-700ml er okay som det ser ud lige nu, men du skal være opmærksom på hvor meget han begynder at nedsætte sit behov om dagen og at en flaske sen aften kan være aktuelt. Samtidig skal du også holde øje med hvordan han tisser, at hans urin ikke er for koncentreret og at han virker glad og tilfreds og udvikler sig godt. Det er jo et tegn på at han får, hvad han har behov for. Men som sagt er planen lige nu helt fin.
Håber mine overvejelser hjælper dig videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske