Svar: Kan man ændre på søvnrytmen
12. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Pia
Som udgangspunkt så lyder det jo som om din dreng sover godt, når han sover og får den søvn han har behov for. Problemet er at det ikke rigtigt passer med den rytme I ellers har for dagen og derfor kan man godt forsøge om man kan ændre lidt på måden han sover på.
I første omgang tænker jeg at du skal forsøge at rykke det hele fra morgenstund af. Det vil sige putte ham et kvarter eller 20 minutter senere dag for dag, så han ikke puttes til formiddagslur allerede kl. 8, men først mellem 8-8.15, så 8.15-8.30, 8.30-8.45 osv. På den måde vil du så også kunne flytte middagsluren lidt, så han puttes lidt senere for hver dag der går. Altså puttes 12.30, så 12.45, så 13, så 13.30 osv. for på den måde at få ham til at sove middagslur kl. 13.30-15 i stedet for 12.30-14.
På den måde vil han sandsynligvis også bedre kunne holde sig vågen om eftermiddagen, vil ikke behøve en powernap der, men vil stadig kunne komme i seng i nogenlunde god tid.
Alternativet er naturligvis at tilbyde ham en powernap sidst på dagen, men i givet fald kan du jo så være nødt til at vække ham og kommer han får lagt i søvnen på det tidspunkt, så æder det af nattesøvnen og så kan I få problemer der. Mit forslag er derfor at du forsøger at se om du stille og roligt kan få flyttet på tiderne for de to andre lure han tager i løbet af dagen.
Dejligt at høre at han kravler og er så godt i gang motorisk - det trætter naturligvis også mere. Og at være sammen med andre børn, lege osv. giver også en masse indtryk at bearbejde. Man siger også at man bliver klogere at de data man oplever og lærer når man er vågen - de sætter sig fast når man sover, når man drømmer.... Så søvnen har han brug for af flere grunde:o)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske