Svar: Stadig spiseproblemer - det går dog bedre
12. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Christiane
Det lyder som om at I har fået lidt mere variation i maden og du skal naturligvis fortsætte som nu med at tilbyde så meget forskelligt som muligt. Hvis du er nødt til at tilbyde ham flaske, så prøv at minimere indtaget lidt, så han ikke drikker så meget at det tager pladsen op for maden. Hvis han vågner tørstig af en lur, så prøv at tilbyde ham vand af kop inden du sætter ham til bords for så at se om han vil spise lidt bagefter. Tilbyd ham også mad med det samme han vågner, så han ikke skal vente og når at blive for utålmodig.
Der kan naturligvis være tandfrembrud, forkølelse eller andet der spiller ind på hans manglende lyst til at spise lige i øjeblikket. Det kan ikke udelukkes. Derudover vil børn i Wilfreds alder ofte begynde at lukke munden for skeen - han vil selv og vil ikke at du blander dig for meget.
Skeen kan han ikke selv spise med, men fingrene er gode og du kan også forsøge at lære ham at spise med en gaffel. Det er helt fint at give ham brødhapsere, du kan bruge grøntsagsmos som pålæg. Du kan kombinere den industrielle mad med din egen, sådan at du f.eks. selv koger lidt pasta, ris eller kartoffelmos og giver ham det sammen med lidt grøntsagsmos fra glas.
Det vigtigste lige nu er at finde noget han kan lide og lade ham selv forsøge sig med forskelligt i hånden. Maden skal smage af noget og udfordre ham. Hold fast i at han nu spiser sin grød og også får brødhapsere og så forsøg lidt af ovenstående råd.
Du kan bage nogle boller til ham. Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
-----------------------------
Hvis han kan lide at sidde med brød, så kan han måske også lide at sidde med en frikadelle, en pølse eller lignende og i takt med at du møder ham ved at tilbyde ham noget i hånden som han godt kan lide, så forbinder han jo det at spise med noget rart. På den måde vil du forhåbentlig igen kunne begynde at tilbyde ham grøntsagsmos og grøntsager i stykker.
Nogle gange kan man i en periode være nødt til at blande grød og grøntsag. Du fortæller at han er glad for grøden nu. Derfor kan man nogle gange vælge at tage en ren risgrød, som en slags basis (lidt ligesom kartoffelmos) og så tilsætte grøntsagsmos til det og stille og roligt lade grøntsagsmosen udgøre en større del. Det kan måske lyde lidt ulækkert at blande de to ting, men hvis barnet spiser det, så er det okay.
Hvis han er til de søde madvarer, så kan det også være en idé at lave grøntsagsmos af søde grøntsager. Det vil sige mos af f.eks. gulerod, ærter, majs, pastinak, græskar og "sweet potatoes" for på den måde at få flere og flere grøntsager i ham. Ofte bruger man kartoffel som basis i grøntsagsmos og der er faktisk mange børn som ikke bryder sig om kartoffelmos, derfor hjælper det også nogle gange at fjerne kartoflerne fra grøntsagmosen og mixe andre grøntsager.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke og husk at holde fast i de fremskridt der faktisk er :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske