Brev:
Sove i egen seng - protestgråd
13. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Sove i egen seng - protestgråd
Kære Helen,
Tak for dine gode råd forleden.
I forgårs formiddag, da Seamus skulle sove lur, hang jeg hans babyspejl ned i sengen til ham. Han skulle til at protestere voldsomt, idet jeg lagde ham i sengen, men da han fik øje på sig selv i spejlet, glemte han alt om sine protester og småsnakkede til sig selv, indtil han faldt i søvn - uden den mindste gråd. Dette er dog kun lykkedes et par gange om dagen (han sover normalt ude til lur)
Om aftenen er jeg blevet meget opmærksom på at lytte til gråden. Jeg tror faktisk ikke det er ulykkelighed, som jeg først troede, men i højere grad en meget utilfreds og protesterende gråd. Den er dog så voldsom, at han i løbet af et par minutter lyder som om han er ved at kaste op (hvilket dog aldrig har gjort det). Jeg har normalt altid praktiseret "gå til og fra" med 2-3 minutters mellemrum - med godt resultat. Det virker bare ikke rigtigt for tiden.
Når jeg tager ham op af egen seng og tager ham med ind til mig for at lægge ham, spiller hans straks op til fest ved at ville rejse sig, rokke etc. Når jeg bestemt siger til ham, at det altså er godnat og lægger ham ned igen - skraldgriner han. Des mere træt og bestemt jeg bliver - des sjovere synes han det er. Han går ikke af vejen for at kombinere det med at forsøge at prikke mig på næsen eller andet, som han synes er væltigt. Lige så snart han ryger retur til egen seng, starter de voldsomme protester igen.
Jeg tror helt klart separationsfasen spiller ind, men jeg har lagt mærke til, at han søger mig lige så snart han får øje på mig og vil op. Han kan derimod sagtens sidde og lege selv, når jeg er i det andet værelse - uden de mindste protester. Jeg har lagt mærke til, at det faktisk går meget bedre, hvis jeg går rundt og laver noget, hvor han ikke ser (og hører) mig!
Han virker normalt til at være et robust barn i god balance. Det skal dog lige siges, at han brokker meget. Han har et meget "tydeligt" kropssprog, lige meget om han ikke vil spise, men have noget at drikke i stedet eller andet. Han rynker næsen og viser en utilfreds snusende lyd, når der er noget, der ikke passer ham.
Kan det i højere grad handle om at sætte sin vilje igennem end ulykkelighed? Hvordan tackler jeg i givet fald det? Han er jo så stædig, at han kan blive ved og ved. Jeg må jo også tænke på hans storebror, som også gerne skulle have lidt opmærksomhed på den tid af aftenen.
En kloning af mig selv ville nok være en idé, men har du andre lidt mere konstruktive forslag?
Mange hilsner
Bonnie