Svar: Sove i egen seng - protestgråd
13. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Bonnie
Jeg giver dig ret i at det lyder mere som protestgråd end som om at Seamus er utryg og ked af det. Derfor er det umiddelbart det helt rigtige du gør - putter ham efter et fast ritual, fortæller ham at han skal sove, kærtegner ham lidt, betrygger ham i at det er okay osv. og så går ud.
Det gør ikke noget at han rejser sig, står og smiler til dig, når du kommer tilbage, forsøge at få underholdning og gøre det til en leg - det hører alderen til og det er helt okay. Din opgave er så bare hele tiden at gå tilbage til ham, fortælle ham at I ikke skal lege nu, men at han skal lægge sig til at sove.
Nogle gange bliver børn så kede af det og frustrerede over dette, at man så tilsidst er nødt til at sidde lidt hos dem. Sidde ved siden af sengen, holde dem i hånden, nusse lidt osv. hvorefter de så sover trygt og godt. Men til at begynde med, hvor han rigtigt er i hopla, skal du ikke sidde der - det vil forvirre ham, han vil have svært ved at finde ud af hvorvidt du egentlig mener han skal sove eller om I skal lege. Og bliver han så efterfølgende, når du er gået frem og tilbage flere gange ked af det, så må du sidde hos ham lidt, berolige og betrygge.
Det handler altså om at du holder fast i at puttetid er sovetid og ikke legetid og at du er konsekvent omkring det:o)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske