Svar: Lære at falde i søvn selv - 4 mdr.
13. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Tina
Nu hvor din dreng er 4 måneder gammel, så er det helt relevant at begynde at tænke på, hvordan han puttes. Det vil være rigtig godt, hvis I skaber en helt fast putteritual, så han oplever genkendelighed og forbinder disse ting med at skulle sove. Det vil hjælpe ham både om dagen og om aftenen.
Et putteritual er de dagligdagsting - få mad, blive skiftet, leget med, bruge sig selv, få mad igen og så blive puttet med en sut, sutteklud, blive svøbt, få sunget en sang, vugget lidt i barnevognen osv.
Det er helt normalt at børn har behov for hjælp til at skifte søvnfase efter ca 30 minutter og det er helt rigtigt det du gør, med at forsøge være parat, vugge barnevognen lidt osv. for at holde ham sovende. Du spørger hvornår det holder op og jeg tænker at søvnen jo ændrer sig hele tiden. Det er således ikke unormalt at børn i 4 måneders alderen begynder at have lidt længere vågen perioder, deres lure er mere kortvarige, nogle børn har en lang vågenperiode om aftenen, men tilgengæld sover de så om natten.
Du fortælle at din dreng sover godt om aftenen, når han først er faldet i søvn. Jeg kan ikke se hvor meget han sover om natten - antal timer, men hans søvn om dagen hænger naturligvis sammen med hvor meget han sover om natten.
Som udgangspunkt skal du dog regne med at han nu har behov for at sove 3 gange dagligt i løbet af dagen - en formiddagslur, en lur over middag og en eftermiddags/tidlig aftenlur. Det vil være rigtig godt, hvis du forsøger at indarbejde en fast plan for dette - kigger lidt på klokken og forsøger at putte efter nogenlunde faste tider, så dagene ligner hinanden og måden at blive puttet på ligner hinanden.
Det er altid lettest at lære børn at falde i søvn i barnevogn eller seng i løbet af dagen, før man begynder at lære dem det om aftenen. Det er naturligt at børn om aftenen er lidt mere tryghedssøgende. Vi er også alle trætte og overskuddet til at indføre rutiner om aftenen er derfor mindre. Det er derfor en god idé at I arbejder på at skabe gode rutiner om dagen før I begynder at ændre på aftenritualet. Som jeg ser jeres brev, så bliver jeres dreng jo ikke forvirret over at falde i søvn hos jer og så efterfølgende blive flyttet, så det må være okay - han sover jo godt bagefter. Måske handler det om at han rent faktisk lige når at opleve at han flyttes, at han lægges ned i sengen og at I har fundet det tidspunkt, hvor han registrerer at flyttes, men er træt nok til at sove videre? Det er nemlig måden at gøre det på.
At lære at falde i søvn selv handler altså om at finde det rigtige tidspunkt for putning. Han må ikke være sulten, han skal være mæt, både med mad (mælk) og også mæt at indtryk mentalt. Han skal have brugt sin krop, have brugt sig selv fysisk, være aktiveret, talt med osv. så han har brug for at sove for at bearbejdet alt det nye han lærer. Han må ikke overstimuleres og igen skal det rigtige tidspunkt således findes. Han skal ikke puttes for tit, men skal have sine faste lure, morgen, middag og sen eftermiddag og han skal have genkendelighed - en fast måde at blive puttet på, som på sigt giver ham roen og trygheden - at han ved hvad der skal ske.
Når du putter ham skal han altså være træt nok til at kunne sove, men må modsat ikke være overtræt. Du skal se på hvordan hans samledes søvn er i løbet af et døgn - prøve at aflæse hans søvnrytme. Hvis du er sikker på at han behøver sove mere end han gør, så er det helt rigtigt at trille ham en lang tur, så han holdes sovende, så kroppen får den erfaring og hans indre søvnur stille og roligt lærer at sove på denne måde.
I takt med at børn bliver så gamle at de begynder at spise skemad, så får man ofte også en anden rytme for dagen. Det spiller også ind på barnets søvn og omkring 6 måneders alderen begynder mange børn at sove 2 gange dagligt. På den måde vil søvnen og søvnbehovet hele tiden andre sig og han vil i den alder, måske begynder at kunne tage lidt længere lure.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o) God påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske