Svar: Soverytme - 7 mdr.
13. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lotte
Jeg kan ikke helt se ud af dit brev, hvorvidt I synes det er fint at jeres datter først sover kl 23 og så sover længe om morgenen eller hvorvidt I gerne vil have en rytme, hvor hun sover kl. 20 og står tidlig op?
Der er jo umiddelbart ikke tvivl om at din datter rent faktisk har en rytme, spørgsmålet er bare om I er glade for den rytme. Hvis I er det, så er det jo i princippet ikke noget problem, så skal du bare lære at finde ud af hvornår på dagen hun så skal have en middagslur og hvornår om aftenen hun powernapper - så er der i princippet intet i vejen for at hun går sent i seng.
På sigt tænker jeg dog at hun jo nok skal ud at passes og at det her vil være hensigtsmæssigt at hun spiser og sover på nogenlunde samme tidspunkt som andre børn og derfor synes jeg det kan være relevant at arbejde på dette.
Den bedste måde at gøre det på er ved at flytte det hele med 15-30 minutters interval dag efter dag. Det vil sige at du forsøger at putte hende 15-30 minutter før hver aften. I stedet for kl. 23, så forsøger du 22.30, så 22.15, så 21.50 eller hvad der nu passer og samtidig forsøge du så at vække hende lidt tidligere dag for dag. Hvis hun sover tidligere og tidligere, så vil hun sandsynligvis også selv vågne lidt tidligere om morgenen, men ellers må du vække hende. Så hun i stedet for at sove til kl. 10, bliver vækket kl. 9.30, kl. 9, kl. 8.15 osv. så I stille og roligt kommer ind i en rytme, som passer jer alle bedre.
Du skal altså gøre op med dig selv, om I vil have en rytme, hvor hun sover fra kl. 23-10, sover middagslur kl. 13.30-16.30 evt. tager en powernap kl. 18.30-19.20 og så er vågen om aftenen indtil hun sover igen kl. 23 ELLER om I vil arbejde aktivt på at få hende ind i en rytme, som måske passer bedre til et institutionsliv... som sagt er der i princippet intet i vejen for at hun sover som nu - hun regulerer jo tilsyneladende sit behov fint selv.
En anden plan for dagen, som I evt. kan arbejde på, kan se således ud:
Morgen 08: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30 Frugtmos, frisk frugt i hånden, appelsinbåde, melon, moden pære og lignende. Vand af kop
Flaske og puttes til formiddagslur ca 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Ristede rugbrødshumplere, agurkestænger eller lignende i hånden vand af kop
Flaske og puttes til middagslur mellem 13-14
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i familiens mad, ris, sovs, kogte kartofler, kartoffelbåde, blomkål og broccolibuketter i hånden osv. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske
Tilbuddet af flasker afstemmes naturligvis efter hvornår hun sover og hvor meget hun spiser i løbet af dagen. Du skal regne med 4 måltider skemad og 4 flasker til et barn på 7 måneder.
Du lærer hende at falde i søvn selv i løbet af dagen først. Det er fint at tilbyde hende skemad og evt flaske hos dig og derefter skal hun så lægges i sin seng eller i sin barnevogn og puttes. Det er vigtigt at hun har en dyne, en voksipose eller lignende, så hun føler sig puttet. Om dagen kan du køre hende en tur, starte med at lade hende sidde op, kigge på verden osv. så hun stimuleres der og først lægges ned, når hun viser træthedstegn. Om aftenen må du forsøge at indføre et fast putteritual, en fast måde at putte hende på.
Det kan være fint at give hende en klud ved ansigtet - du kan godt indføre en putteklud nu. Det kan også være en lille blød bamse eller lignende, som du gør til en del af det at skulle sove. Det kan være måden du putter hende med dynen på, det kan være måden du kærtegner hende på, stryger hendes hår, holder hende i hånden, synger en sang, spiller en melodi, siger syyy, eller sååå osv.
Det er vigtigt at skabe genkendelighed omkring det at sove, da det gør hende tryg og rolig. Det at have faste ritualer er vigtigt for at kunne sove og det at føle sig puttet og hjælpes til fysisk ro og vigtigt for at kunne overgive sig til søvnen.
Hvorvidt jeres datter skal flyttes på eget værelse nu eller senere afhænger helt af hvordan du i øvrigt oplever at hun sover om natten - om I forstyrrer hinanden osv. I første omgang tænker jeg altså at du skal gøre op med dig selv, hvorvidt den rytme jeres datter har fungere eller om I skal arbejde på at lave en ny. Så skal du lærer hende at sove i sin barnevogn og i sengen om dagen og først derefter kan du begynde at ændre søvnvaner om aftenen.
Fortsat held og lykke og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske