Svar: Dagsplan og antal amninger
13. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Karin
Du har allerede gjort dig rigtig mange gode overvejelser og der er bestemt noget rigtigt i det du tænker. Det må da være dejligt at vide... :o)
For det første lyder det som en rigtig god idé at flytte formiddagsluren lidt og ikke putte hende så tidligt som nu. Derudover vil det være helt relevant at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt og du kan også begynde at undvære brystmælken midt nat. Det vil sige, at når du sørger for at hun får skemad og mælk nok i løbet af dagen, så vil du kunne amme hende sen aften og igen tidlig morgen - men midt om natten behøver hun ikke længere mælk.
Far kan evt. tage over her, du kan sove i andet lokale, eller lillepigen kan flytte til eget værelse, hvis I har mulighed for det. Som du selv skriver, så er hun motorisk meget urolig nu og derfor søger hun også brystet mere om natten - det er dog ikke et udtryk for at hun behøver mælken, men mere at det er måden hun falder til ro på. Hun kan således godt lære at sove videre uden brystet....
Nu hvor hun bliver 6 måneder må du gerne begynde at tilbyde hende meget større variation af grød og grøntsager og du kan også begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes, sover lidt videre
Morgen kl 8: Havregrød eller anden grød, vand af kop. Evt lidt frugtmos på grøden
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske kun 45 minutter til 1 time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og begynde med lidt kød eller fisk, du kan også en gang imellem give lidt øllebrød her, så hun stille og roligt vender sig til smagen af rugbrød på dette tidspunkt, men grøntsagsmos er også vigtigt. Ved siden af sin grøntsagsmos kan hun så få brødskorper, ristede rugbrødshumplere i hånden og lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur i barnevogn ca kl. 13-13.30, sover her måske 2½ time som nu
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt frugtmos evt. lidt frisk frugt at sidde med i hånden, appelsinbåde, melon, moden pære, fersken, blomme og lignende, Ammes.
Powernapper evt. men begynder ofte i 6 måneders alderen at kunne springe denne lur over.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad. Vand af kop. Får lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden
Ammes og puttes til natten mellem 19-21 som nu helt afhængigt at hvornår hun har sovet sidst og hvornår hun viser træthedstegn.
Sen aften 23/24: Ammes
Nat 24-06: Kan godt sove 6 timer uden mælk og behøver således ikke længere mælk midt om natten.
Jeg håber at ovenstående plan kan give dig en idé om hvordan en dag kan se ud. Der er plads til amning, skemad osv. så hendes behov er dækket ind.
Med hensyn til skemaden så kan du fra 6 måneder som sagt tilbyde meget større variation af både mos og grød og maden kan begynde at tage udgangspunkt i jeres mad mere og mere. At hun falder i søvn i løbet af 15 minutter er fuldt ud acceptabelt, man siger det tager 30 minutter at falde i søvn... De 5 minutters gråd, fordi hun har svært ved at koble fra og sige farvel til dagen og overgive sig til søvnen er helt okay. Det er ikke noget der skader.
At vente ½ time og så forsøge igen er også måden at gøre det på, passere du det første søvntog, så må du springe på det næste der kører forbi. Tager du et tog for tidligt, så passer planen ikke i længden... :o)
Forsat held og lykke, rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske