Svar: Mad, søvn og amning - 12 mdr.
13. marts 2008
Alder:
12 mdr.
Kære håbefulde
Som jeg ser dit brev og din beskrivelse, så tænker jeg at amning til natten og amning om natten må spille ind på din drengs søvn og på hans indtag af rigtig mad - som dermed spiller ind på hans søvn osv. Det lyder som om at I er havnet i en rigtig dum cirkel.
Du skriver at han er glad for amning og jeg tænker at han hos dig får en del mælk, mere end du tror. Hvorvidt du således er nødt til at stoppe amningen helt eller om du kan nøjes med kun at amme en gang dagligt, må du overveje. At stoppe helt kan være lettere at forholde sig til. Han kender jo ikke klokken og ved derfor ikke hvorfor han må ammes om aftenen men ikke om natten - men hvis amningen er slut, så er den slut uanset hvad tidspunkt der er tale om.
Da I begge tilsyneladende er glade for amningen, så kan du også overveje at bibeholde den ene amning dagligt, men det er så vigtigt at du holder dig til dette og ikke giver ham bryst om natten. Din dreng har jo tilsyneladende lært at vågne natten igennem, få brystet for at falde til ro og sove videre. Det lyder også som om at han falder i søvn med brystet og at han således har lært at skulle have brystet i munden for at kunne sove?
Hvis det er sådan det er, så er du nødt til at ændre på dette, hvis du vil gøre dig forhåbninger om at få mere end 2 timers sammenhængende nattesøvn. Du skal altså indføre nogle helt nye rutiner, ny måde at putte ham på, lære ham at sove uden brystet, få en kop mælk, en banan og en godnathistorie osv. hvorefter han skal lægge sig til at sove.
Når først han har lært at falde i søvn i sin seng, så vil han også lettere kunne sove der, når han vågner om natten af en drøm...
Jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvad der sker hos jer, hvor meget du ammer, hvor meget amningen betyder osv. Men som jeg læser dit brev, så er der umiddelbart ingen tvivl om at amningen har betydning for måden din dreng sover på (eller ikke sover på) og det er det du skal arbejde på at ændre. Du er således nødt til at indføre helt nye sovevaner, sove rutiner.
Måske kan du lade far tage over. Måske kunne du lade din dreng passe af mormor eller en anden, som han kender godt. Han behøver ikke mælken og det er vigtigt for jer begge at få en sammenhængende nattesøvn. Hvis du ikke er der, så er amning udelukket og omsorg, nærhed osv. kan han sagtens få på alle andre måder.
Med hensyn til middagslur så er de fleste børn mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med en lur dagligt. Da din dreng kun er 12 måneder gammel, så vil han umiddelbart have behov for to lure fortsat, men igen - nogle gange vil en lur være fint og helt okay i den alder - det afhænger helt af hans rytme. Du kan således godt forsøge med kun en lur, hvis du tror det er der han er nået til nu. Du skal dog ikke tro at du ved at holde ham vågen om dagen får ham til at sove bedre om natten, sådan fungerer det ikke. Det er også vigtigt med gode soverutiner om dagen, for at sove godt om aftenen og natten.
Det er vigtigt at han får den samme mad som du spiser og han må få alt. Kylling, frikadelle, kartoffelbåde og lignende. De lidt gammeldags retter med lidt sovs af forskellig slags kan børn ofte godt lide, f.eks. kartoffelmos og millionbøf, boller i karry, flæskesteg med kartofler og brun sovs, frikadeller og flødestuvede kartofler osv. osv. Men også pasta, lasagne, laks og spinat osv er fine retter til børn.
Hvis han ikke vil have grøntsager i stykker, så må du give ham grøntsagsmos og hjælpe ham med at få det. Han er træt, der sker meget udviklingsmæssigt og måske orker han ikke spise så meget hapsere og så ryger det på gulvet... Prøv derfor om du kan få lov til at hjælpe ham lidt så han få lidt indenbords. vær også opmærksom på hvad mælkeindtaget fylder for hans øvrige indtag af mad.
Der er desværre ikke nogen helt mild måde at stoppe amning på, hvis mor og barn ikke er enige om at det er nu. Du skal derfor være parat til at holde fast i beslutningen om ammestop uanset om det er kun at amme en gang dagligt eller du beslutter dog for at stoppe helt.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen: Havregrød, mælk af kop
Formiddag: ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, ost, vand af kop
Evt. formiddagslur
Frokost: Rugbrød med grøntsagsmos som pålæg og/eller kogte grøntsager ved siden af. Rester fra aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle, lidt pastaskruer og lignende. Vand eller mælk af kop
Middagslur
Eftermiddag: ½ bolle med smør, evt. lidt tykmælk med frugtmos, frisk frugt, friske bær
Før aftensmad: En tallerken med forskelligt grønt, ærter, majs, agurk, gulerod, rød peberfrugt, avokado, tomat uden skræl mv.
Aften: Det samme som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs. Gerne en portion frugtgrød med mælk til dessert, så du er sikker på at han ikke er sulten, vand af kop
Puttes til natten med amning eller en kop mælk.
Som du kan se af planen her, så har han fortsat behov for variation og små hyppige måltider. Du kan, som du skriver, ikke gå ud fra at han selv vil ændre på tingene, det er dig, som skal tage beslutningen om at det er nu og det er derfor dig, der skal gøre hvad du kan for at ændre til nye og bedre vaner for jer alle.
Jeg håber du hermed har fået et lille skub til at finde ud af hvad den rigtige måde så er for jer:o) Rigtig meget held og lykke og rigtig god påskeferie - måske ferien skal bruges til at indføre nye vaner og rutiner, hvis I der er to forældre til at hjælpe og støtte hinanden.... :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske