Svar: Lærkebarn
14. marts 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Karoline
Det lyder rigtigt, at der kan være en sammenhæng mellem Alberts søvn om dagen og han opvågninger om natten. Børn sover jo det de har behov for, de sover når de er trætte og de vågner når de ikke behøver sove mere - sådan meget firkantet sagt.
Vores søvn styres af flere ting og for at sove godt, så er det naturligvis vigtigt at man ikke har ondt. Tandfrembrud kan derfor godt give søvnforstyrrelse og gøre at han vågner. Jeg tænker dog at det ikke er dette, for han er jo ikke ked af det, han ligger jo og pludrer og har det godt, virker frisk og vågen og jeg tænker derfor at den umiddelbare grund er, at han egentlig ikke behøver den times søvn. Problemet er så bare at han måske skulle undvære den om dagen i stedet for om natten.
Det er jo sammenfaldende med at han igen er gået fra en lur til to lure dagligt og netop det at han nu sover mere om dagen gør at han sover lidt mindre om natten. Modsat så er han nødt til at sove om dagen, fordi han om natten så er mere vågen. Uhensigtsmæssigt for jer, men jo faktisk ikke for Albert, som jeg ser dit brev - hans søvn fungerer fint..?
Hvor han tidligere som igennem om natten, sov han 2½-3 timer om dagen. Nu sover han ikke igennem om natten - han er vågen i ca. 1 time, men han sover også 1½-2 timer + 2 timer om dagen, altså den time ekstra han fjerner fra natten.
Så spørgsmålet er om I skal forsøge at ændre lidt på lurene om dagen eller om I kan lade ham være vågen om morgenen - hvis han ligger og pludrer og er glad, så behøver I måske ikke reagere så meget og så vente på at tingene ændrer sig igen.
Det kan godt være at Albert er en dreng som altid vil stå tidligt op (det er det jo også at stå op kl. 06) men umiddelbart så lyder det som om at den udfordring I har i øjeblikket er en fase I skal igennem. Hans søvn vil ændre sig igen i takt med at han bliver ældre og begynder at sove anderledes om dagen. I skal således gøre op med jer selv om I aktivt vil gå ind og forsøge at vække ham lidt om dagen, så han ikke sover for meget. Eller om I vil vente til sommertid og se hvad fremtiden så bringer der...
Rigtig god påske herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske