Brev:
Reaktion på andres følelser
14. marts 2008
Alder:
23 mdr.
Reaktion på andres følelser
Hej Helen,
Sidst jeg skrev til dig var vi meget fortvivlede fordi vi var flyttet og den nye institution var meget dårlig. "Heldigvis" endte det rigtig skidt idet det gik så galt at vi fik tilbudt den første ledige plads i en utrolig god institution - vi var ikke i tvivl om at Fiona skulle flyttes og indkøring i den nye institution er foregået upåklageligt og vi har nu (igen) en frisk og super glad pige, der stortrives - er glad og frisk når hun vågner om morgenen og glad og træt når hun bliver puttet om aftenen.
Det jeg vil spørge dig om er således en bagatel i.f.t. hvad vi har været i gennem, men det undrer mig altså en del. Fiona bliver utrolig påvirket når andre er kede af det/græder. Hun bliver selv meget ked af det, laver "ked-af-det-grimasser" og begynder somme tider at græde voldsomt (med tårer) når fx et andet barn græder, når hun tror mor græder (hvis far fx kilder mor og mor hviner lidt og siger "hold op"), når vi læser i en bog om en, der bliver ked af det og vi kan mærke, at det er utroligt vigtigt for hende at vi sætter ord på situtionen (fx: "musen er ked af det fordi den har tabt sin is men nu bliver den glad fordi den anden mus deler sin is med den") - det trøster hende, men vi synes altså at hun "over"reagerer en smule?
Hun reagerer også meget voldsomt hvis hun selv eller nogen anden får at vide at "det må du ikke" (ikke skæld ud, men bare som en forklaring) - hun begynder at hulke og ryste og græde mens hun gentager "må ikke, må ikke" og skal trøstes med kram og beroligende ord.
Er det normalt at hun er så obs på hvordan andre har det? og er det normalt at hun bliver så ked af det, når hun ikke må noget (det er ikke skaberi/hysteri, hun er oprigtigt ked/bange)?
Jeg kan ikke lade være med at tænke på om hun "har taget skade" af de få uger, hun var i den dårlige institution hvor hun græd meget og ingen trøstede hende/hjalp hende med at sætte ord på, og hvor de talte meget hårdt til børnene. Mit spørgsmål er nok mere, hvordan vi hjælper hende uden at VI overreagerer og måske gør et større nummer ud af det, end nødvendigt (hvad min mand somme tider mener, at jeg gør).