Brev:
Gylper mos og grød op igen
14. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Gylper mos og grød op igen
Hej Helen
Tak for dit hurtige svar ang Katja og trodsalder, jeg tygger stadig på den, men tror jeg er ved at finde lyset. Det er nu heller ikke derfor jeg skriver, men det handler om min baby-datter Manja.
Manja er nu 5 mdr og 10 dage og vi er godt igang med skemaden, men... Hun gylper stort set alt op igen. Hun har altid gylpet ekstremt meget dog uden hun har taget skade, altså her mener jeg at hun har fået det hun skulle ha og hun er en pige der trives på alle måder, men jeg er begyndt at fornemme at hun bliver mere og mere tilbageholdende overfor skemad i takt med at hun bliver ved at gylpe/kaste det op igen.
I starten var der intet. Hun startede med en smule grød og hun nød det. Så gik vi over til også at tilbyde hende en smule mos (kartoffel og gulerod) og også det ku hun li. Hun fik lidt hård mave så vi holdt mosen på et minimum, men det har stille og roligt ændret sig og det er helt fint nu. MEN de sidste 3 ugers tid uger har hun gylpet stortset alt den mad hun har spist op igen, og nu er jeg i tvivl om hvorvidt vi skal fortsætte eller om vi skal gå tilbage til kun at gi hende flasken.
Jeg har prøvet med alt muligt forskelligt for i starten troede jeg måske at der var noget hun ikke rigtigt tålte i maven, men alt kommer op igen og ret voldsomt. Vi har prøvet både grød og mos, hjemelavet og på glas/pose mv. Hver gang hun får lov at smage en ny slags mos/grød spiser hun helt vildt meget (hvis hun selv må bestemme) men jeg er begyndt at sætte en stopklods ind, selv om hun ser ud til at nyde det, for op kommer det uanset hvor meget eller lidt hun har spist. Dagen efter er hun ikke så glad for den samme slags mad og vil kun ha ganske lidt - er det fordi hun ved det kommer op igen/kan huske smagen el.lign???
Til måltiderne får hun lidt koldt vand fra hanen eller en smule mme af en lille kop. Hun får dagelig ca: 3x200 ml mme + en lillebitte portion grød + et måltid (knap et glas) mos + 200 ml vælling inden sovetid
Jeg har egentlig ikke særlig travlt mht. skemad, men når vi andre spiser sidder hun og smasker og glor på os, så derfor begyndte vi at give hende lidt når vi spiste og hun kan fint styrer maden inde i munden, men er det hendes mave som ikke er klar til det eller???
Har du et bud på hvad der går galt og hvad vi skal gøre?
Varme hilsner
Sara