Svar: Gylper mos og grød op igen
14. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Sara
Det lyder umiddelbart som om din datter er glad for både grød og mos, hun nyder smagen, variation og åbner gerne munden og tager imod - det er dig der skal sige stop og det er rigtig godt at du gør det:o)
Du fortæller at hun spiser lidt grød og at hun spiser knap et glas mos.. hvor stort er det glas? Hvor meget spiser hun reelt? Jeg spørger fordi jeg tænker at de fleste glas med mos indeholder mellem 125-200g altså mellem 1-2 dl. mos og jeg tror simpelthen det er for meget for hende.
Jeg synes du skal bibeholde at tilbyde hende grød og mos 2 gange dagligt, men du skal ikke give hende mere end 50-75g - altså mellem 1/2-3/4 dl af gangen herefter skal hun så have mælk.
Det er således vigtigt at du møder hende der hvor hun er rent udviklingsmæssigt - parat til at få skemad, men forsøger at tilbyde hende så lille en mængde at hun kan holde det i sig og stille og roligt vende sig til det i maven. Det er ubehageligt for hende, hvis hun får en erfaring med sig om at kaste op forbindelse med et måltid og det kan godt være noget hun vil huske. som udgangspunkt skal maden og måltidet forbindes med noget rart og netop fordi hun er så glad, styrer maden i munden og "glor" på jer som du skriver, så skal hun naturligvis mødes her.
Så mit råd er derfor at du skruer ned for indtaget af skemad, så hun får en lille mængde, men at du bibeholder at tilbyde hende lidt. Det er således dig der styrer, hvor meget hun må få, så du er sikker på at hun kan holde det i sig.
Fortsat held og lykke:o) Rigtig god påske til jer alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske