Svar: Når far skal putte...
14. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Trine
Det er helt naturligt at Jacob helst vil puttes af mor, fordi det er dig der har gjort det mest, du ammer og amningen er en del at putteritualet - det han forbinder med at skulle sove. Derfor søger han dig og falder til ro, når det er dig der putter og protesterer, når far vil tage over.
Et eller andet sted, så synes jeg at I skal følge Jacob og give ham den ro han har behov for, for at kunne falde i søvn på en god måde. Der er ingen grund til at han skal græde sig i søvn, hvis han kan lade være med at græde fordi det er mor som putter... Når det er sagt, så betyder det jo heller ikke at far ikke må forsøge, det må han selvfølgelig gerne. Start dog med at forsøge i dagtimerne, hvor rutinerne ofte er lidt lettere at lave om på. En ting af gangen.
I takt med at Jacob bliver ældre, så vil han naturligt kunne få noget andet end brystet som en del af putningen. Alternativet er naturligvis en flaske og I kan selvfølgelig godt overveje om det er det valg I vil træffe nu - simpelthen fordi far så kan tage over om aftenen. Altså overveje om I vil begynde at give ham flaske i stedet for brystet om aftenen... Det er jo også et valg at tage, det kan også være en mulighed, det afhænger helt af hvordan man som forældre prioriterer:o)
Ellers vil Jacob jo stille og roligt, når han bliver ældre ( omkring 12 måneder) og ikke længere behøver få mælk af bryst eller flaske, kunne få en kop med mælk og så en godnat historie - det kan være det nye putteritual som far så kan blive en del af. Det er så et ritual I igen skal arbejde på at indføre og her skal medtænke far som en del af det.
Med hensyn til tandfrembrud, feber osv. så lyder det som om at han ikke kun har det lidt skidt på grund af tænder, men som om han måske har fået en eller anden virus, som fjerne appetitten. Det er naturligvis helt okay at du ammer ham ekstra i denne periode og børn som er forkølede eller virker lidt syge vil naturligt søge brystet ekstra. De vil naturligt også foretrække mor lidt mere...
Jeg tænker at hans interesse for skemad gerne skulle begynde at komme igen, når han bliver lidt mere rask og at du her så også skal begynde at overveje, hvordan du så atter får skruet ned for amningerne. Det er klart at han det at han i en periode søger brystet mere gør at mælkeindtaget stiger, mælkeproduktionen øges og pludselig får han meget mere mælk - så meget at det tager pladsen og lysten væk fra den anden mad. Derfor er det vigtigt at du, når han er rigtig rask igen, forsøger at tilbyde skemad før amning og atter holder fast i at han ikke skal ammes om natten osv.
Hvis han har ondt, kan du naturligvis tale med lægen om at få noget smertestillende. Du kan også overveje om "gummedråber" kan bruges - om de dur ved jeg desværre ikke. Ellers er et gammelt husmoderråd at tilbyde barnet agurk, der skulle være noget i som kan dulme smerten i gummerne, ristede rugbrødshumplere eller hårde grove brødskorper, kan også være en god idé, men nu hvor tanden er godt fremme skal du holde øje med at han ikke får bidt et stykke af.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske