Brev:
Vanebetinget afbrudt søvn og sammenhæng med madindtag
14. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Vanebetinget afbrudt søvn og sammenhæng med madindtag
Kære Helen
Tak for dit gode svar sidst.
Jeg havde, sidst jeg skrev, kæmpet i lang tid med at vende Gustav fra at bruge sut om natten, fordi jeg ikke længere orkede at skulle stå op hele tiden.
Han sover inden for 5 minutter når han bliver lagt til at sove når han får sin sut. Og han sover videre med det samme, han får sutten i munden om natten. Så det er jo en fantastisk hovs-løsning (også hvis han skal passes, så andre kan trøste ham om natten).
Sidst nævnte du at det måske var ok med sut en gang imellem om natten. Så på grund af søvnmangel lod jeg Gustav få sutten i stedet for at skulle kæmpe med et grædende barn i længere tid hver nat.
Min kæreste har taget "nattevagten" og han har givet Gustav sut ca. 4-6 gange hver eneste nat de sidste 14 dage.
Jeg ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre og står og vakler imellem at vende ham helt af med sutten eller bare opgive det hele. Så må vi skiftes til at få sovet om natten.
Har du nogle gode råd til hvordan man bryder denne modbydelige vane med at vågne hver eneste time og skulle have sut? Vi er begge to hjemme her i påsken, så nu ville være et godt tidspunkt at skulle have nogle lidt mere vågne nætter.
Når han vågner, græder han og gråden stiger i styrke hvis ikke vi hjælper ham. Vi har selvfølgelig mange gange prøvet at vente med at reagere, i håb om at han ville sove videre eller at det var i drømme at han græd.
Et andet spørgsmål er hvor store mængder mad bør et barn på 8 måneder have for at være mæt? Gustav har aldrig selv bedt om mad, så jeg aner ikke om han er sulten. Hvor meget grød eller mos i dl. skal han have pr. måltid? Hvor meget spiser et gennemsnitsbarn.
Og hvor meget rugbrød kan man forvente at han kan spise til frokost? En kvart skive eller en en hel skive?
En tredje ting er amning.
Jeg ammer i øjeblikket 4 gange dagligt. Jeg er bange for at han på trods det får for lidt mælk.
Han drikker kun i ca. 2-3 min ved hvert bryst. Han sutter 5-7 gange og synker så jeg tror ikke rigtigt at der er noget mælk af betydning. Normalt skal det jo være sut-synk-sut-synk.
Og jeg tør da slet ikke sætte amningen ned til kun 3 gange dagligt, da jeg tror at min mælkeproduktion så helt forsvinder.
Hans tissebleer er ikke specielt tunge. Kun morgenbleen. Han får måske 1½ dl vand i løbet af dagen via kop. Han vil ikke tage sutteflaske.
Hvor meget væske i dl. skal et barn på hans alder have på en dag? Altså både mælk og vand tilsammen.
Gustavs rutiner: ca-tider
6.45 vågner
7.00 ammes
8.45 grød m. frugtmos + vand
10.00 ammes og lægges til lur. Sover ca. 1 time
12.30 frokost rugbrødshapser og grøntsagsmos + vand
14-14.30 ammes og puttes til lur
16.00-16.30 grød m. frugtmos eller kun moset frugt + vand
18.15-18.30 aftensmad grøntsagsmos og vores mad + vand
19.45 ammes og puttes
Jeg kunne godt tænke mig et forslag til hvordan vores dag kune se ud, sådan at han får nok mad og væske.
Eller hvis du har en ca-regel for hvor lang tid der skal være i mellem måltiderne og amningerne, så ville jeg blive glad.
Hvor længe skal der gå fra han vågner til den næste lur?
Undskyld denne forvirrede mail.
Kærlig hilsen
Den søvndepriverede mor