Svar: Vanebetinget afbrudt søvn og sammenhæng med madindtag
14. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Du skriver at jeg i mit sidste svar nævnte at det var okay med en sut en gang imellem og at I derfor har givet Gustav sut 4-6 gange om natten... For lige at rette en misforståelse, så citerer jeg her fra mit sidste svar:
"At få en sut og det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og netop i den periode, hvor børn begynder med skemad, så kan det for nogle være rigtig rart med en sut, fordi den hjælper maden igennem systemet. Det betyder ikke at barnet skal have en sut hver time, men at det kan være helt okay at barnet får sutten at sove på og også får den, når og hvis barnet vågner en enkelt gang eller to i løbet af natten."
Når man som jer giver sutten hver time, giver sutten hver gang barnet vågner, så lærer barnet at mor og far kommer med sutten og at barnet ikke kan sove uden at have en sut i munden. Barnet lærer derfor også at vågne hver gang sutter falder ud af munden - det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn... Jeres dreng har altså lært at han skal vågne hver time, for at få sutten, han vågner hver gang den tabes i visheden om at I putter den i munden på ham.
Og der er desværre kun jer til at ændre på denne vane. Heldigvis har Gustav en alder nu, hvor han godt selv begynder at kunne finde sin sut i søvne - det plejer børn at kunne lære i 8-10 måneder alderen. Kan han finde den om dagen? Så vil løsningen for jer måske være at forsøge med de ekstra sutter i sengen, et par sutter på en sutteklud eller lignende og så forsøge at lære ham at finde dem selv. Altså forsøge at undgå at I putter den i munden, men i stedet prøve at give ham den i hånden, hjælpe ham med at søge efter den og lade ham selv putte den i munden.
Alternativet er naturligvis helt at droppe sutten, men det virker jo også lidt hårdt, når I nu har lært ham at bruge den. Der er jo også en årsag til at I giver ham den, sutten har jo også en god effekt nogle gange...:o)
Du skal naturligvis sikre dig at han ikke vågner om natten fordi han er sulten og nu hvor han er 8 måneder gammel, må han gerne begynde at få mere rigtig mad, mad i stykker, mad i hånden. Han skal stadig have mos ved siden af den mad der er i stykker, så du er sikker på at han bliver godt mæt.
Man kan desværre ikke sætte nogen fast mængde på hvor meget børn i den alder spiser - alt mellem 1-2 dl. grød og mos er normalt, nogen spiser jo lidt andre mere. De fleste ligger dog nok omkring 2 dl. grød eller mos af gangen og ved siden af får de så mad i stykker.
Med hensyn til væske, så skal man på samme måde passe på med at sætte præcis mængde på. vi sundhedsplejersker og læger er normalt ikke så meget for at man hjemme begynder at udregne væskebehov på sit barn. Man må gå ud fra at barnet har en naturlig evne til at kunne regulere sin tørst og drikker, hvis det får det tilbudt. Og man skal ikke fokusere på tal, men se på hvordan barnet trives, om barnet tisser, om barnet udvikler sig osv. Udregning af væskebehov er noget man gør på sygehuset, når der er tale om syge børn.
Jeg ved ikke hvor meget Gustav vejer, men umiddelbart vil væskebehovet blive vurderet ud fra hans vægt. Man siger normalt at små børn skal have 150ml væske pr kg de vejer - hvis han vejer 8 kg, så er hans væske behov altså ca 1200ml i døgnet og det lyder vel meget normalt for en dreng på 8 måneder.
Af denne mængde vil halvdelen ca. skulle dækkes af mælk og resten dækkes af vand. Der vil naturligvis også indgå lidt væske via maden osv. som kan tælle med.
Mit forslag til en dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Evt. spring amning over og starte direkte med grød og så amme inden formiddagslur i stedet for. Den tidlige morgenamning kan nogle gange have indflydelse på indtaget af morgenmad.
Morgen 7.30-08: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frugt, frugtmos eller frugt i stykker, ½ bolle med smør, lidt ost i stænger, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca 10.00, sover en times tid.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk (spiser måske 1½-2 dl, ved siden af rugbrødshapsere, spiser måske ½ rundtenom rugbrød, måske et helt - afhænger lidt af brødet størrelse). Begynde med lidt rester fra aftensmaden, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle og lignende. Vand af kop
Ammes evt. og puttes til lur ca kl 14
Eftermiddag 16.00-16.30: Flerkornsgrød med frugtmos eller når han nærmer sig 9 måneders alderen begynde med lidt tykmælk eller lignende, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden og vand af kop
Aften 18.15-18.30: Aftensmad bestående af grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, ris, pasta, grøntsager, kød og fisk af forskellig slags, sovs. Du kan mose et par kartofler med sovs og give ham en frikadelle ved siden af, du kan give ham pasta med kødssovs, ris med sovs - boller i karry, han kan få lasagne osv. Han må få hvad I spiser + vand af kop.
Hvis du synes han har spist lidt og du tænker han fortsat er mere sulten, så kan du tilbyde ham lidt moset banan til dessert eller lidt frugtmos med mælk på eller du kan give ham en 'godnat-grød'.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Nogle børn vil i 8 måneders alderen og på grund af den fase de går igennem fortsat have behov for mælk omkring midnat, men kan så herefter sove til næste morgen tidlig.
Jeg håber ovenstående plan giver dig et billede af hvordan det kan se ud med mad og amning, så I er sikre på at han ikke vågner om natten fordi det er et reelt sult behov.
Rigtig meget held og lykke med de nye vaner her i påskeferie:o) God ferie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske