Svar: Hvornår må de få rugbrød
15. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Lene
Normalt vil man begynde at gøre mos og grød lidt grovere i 6-7 måneders alderen. Netop ved at begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen og tilbyde havregrød, flerkornsgrød og lignende, så vender barnet sig til en anden konsistens i munden.
I 7 måneders alderen kan man så ofte begynde at mose grøntsagerne lidt grovere med en gaffel, meget behøver således ikke længere blive blendet og barnet vender sig på den måde til at konsistensen nu kræver lidt mere tygge teknik og det er en anden måde at arbejde med føden i munden på.
I 7 måneders alderen vil det derfor også ofte være rigtig godt, at begynde med lidt øllebrød, give barnet rugbrødsbjælker i hånden osv. så barnet kender til smagen af rugbrød og når barnet så er omkring 8 måneder, så vil det ofte være parat til rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg.
I 8 måneders alderen kan de også begynde at få godt kogte pastaskruer og lignende - de begynder at kunne tygge maden anderledes her.
Igen så er børn forskellige og jeg har mødt børn der i 7 måneders alderen uden problemer kunne spise rugbrødshapsere med en gaffel, jeg har også mødt børn på 9 måneder som stadig havde svært ved det.
Sundhedsstyrelsen taler om at der er et vindue, som man skal søge at udnytte: "Tilvænning til skemad må ikke ske meget efter de 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at vænne barnet til at spise en varieret kost. Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad" (Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
I forhold til lige netop rugbrød og rugbrødshapsere, så må du altså se efter, hvornår Clara virker parat. Du må gerne give hende lidt brødskorper i hånden, så hun mundmotorisk kan øve sig og så kan du stille og roligt se, hvornår hun mon er parat til det - som gennemsnit dog omkring 8 måneder.
Fortsat held og lykke, god påskeferie:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske