Svar: Opstart på skemad - 5 mdr.
15. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Iben
Et tegn på at barnet er parat til skemad, er naturligvis at barnet åbner munden, når man nærmer sig med skeen. Derfor skal du være sikker på at han faktisk er parat til at starte nu. I princippet skal han jo bare starte lid før 6 måneders alderen, så I har forsat lidt tid at løbe på... :o)
Det er en god idé, hvis han kan sidde i høj stol - er stærk nok i ryggen til dette. Det at sidde op, sidde med ved bordet og det at I sidder sammen - du sidder foran ham, så han kan spejle sig i dit ansigt er rigtig vigtigt.
Det er en god idé at forsøge med skemaden på et tidspunkt, hvor han ikke er for træt, hvor han ikke er alt for sulten men heller ikke alt for mæt. Ofte passer det med 1-1½ time efter han har fået mælk, inden han atter skal have mælk og puttes til lur. Hvis han er for træt, så kan han ikke koncentrere sig, hvis han er for sulten, så kan han heller ikke koncentrere sig om det.
De første gange man forsøge med skemad betyder det ikke så meget hvad tidspunkt på dagen man forsøger. Du kan således fint forsøge formiddag, til frokost eller eftermiddag - som du nu synes det passer bedst. Når han så begynder at finde ud af teknikken, så er det en god idé at tilbyde ham skemad på nogenlunde fast tid i løbet af dagen, så det bliver genkendelighed og rutine omkring det.
Du må gerne forsøge med frugtmos. Modermælk er meget sødt og er noget han kender, så derfor kan det være lettere at starte med noget som er lidt sødt. Du kan også lave lidt grød på din mælk, så smagen og lugten måske ikke er helt så forskellig fra modermælken og du må naturligvis også forsøge med lidt grøntsagsmos. Det vigtigste er at han er glad for skeen og åbner munden:o)
Det kan være en god idé at tilbyde ham lidt vand af en kop eller et lille snapseglas, så han finder ud af at det I skal nu er at have noget i munden. Børn synes ofte det er sjovt at drikke og når han har fundet ud af at der sker noget sjovt og noget som er okay, så har han måske også lyst til at åbne munden for skeen.
Du kan også give ham en ske i den ene hånd, så han selv kan forsøge at styre lidt. Du kan også prøve med et stykke kold gulerod eller agurk, som han kan sidde med og gnaske lidt i, så han finder ud af at man kan have noget i munden, som smager af andet end mælk.
Husk at han bruger dig som et spejl og du må meget gerne åbne munden, når du giver ham mad. Du skal smage på maden, verbalisere positivt omkring det "mmm, mam mam, smager dejligt" osv. så han ser at det her er nydelse, det er noget godt og når han ser du putter i munden/åbner munden, så gør han måske også.
Rigtig meget held og lykke, god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske