Brev:
Rytme og ammestop
15. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Rytme og ammestop
Hej Helen
Tak for dit hurtige svar sidst. Vi prøvede din plan af i en uge, for at se om Josefine ikke kunne være lidt længere tid vågen end 1½ time. Det gik faktisk rigtig godt... tusinde tak for det. Og tænker at det er en rigtig god plan, når hun er i stand til at være vågen lidt længere tid!! Moderen trives MEGET bedre med at tingene ikke forandrer sig fra dag til dag, men kører nogenlunde fast, og synes også at jeg kan mærke at Josefine trives bedre med det.
Skal vi hjælpe hende med at være længere og længere tid vågen, eller er det noget der bare kommer helt af sig selv og hvornår kan vi forvente af hende at hun kan være vågen i 2½-3 timer?? Hvis hun er vågen i 2½ time nu, så har vi skrig og skrål og en lille pige der bare er mega træt.
Vil sige at det hjalp os meget at tænke, når hun begyndte at blive pirlig at der skulle findes på noget nyt at lave/ lege med. Synes dog max at vi kan strække den til at hun er vågen i 2 timer, og da jeg om morgen max kan hjælpe hende til at sove videre til kl 6 og om aftenen er hun bare træt kl 19.30 så bliver det altså til 4 lure, sådan at hun får to powernaps om eftermiddagen. Vil du hjælpe mig med hvordan en plan med amning, grød og søvn kunne se ud??
I øjeblikket hjælper jeg hende til at sove ca. 1-1½ time om formiddagen og ca. 2 timer til middag og så to powernaps af ½ time.
Jeg begyndte at give hende majsgrød i onsdags, og det går bare rigtig godt. Begyndte med det fordi hun bare virkede sulten hele tiden, men da jeg har masser af mælk og hun blev ved med at ville spise, men gylpede det hele op igen, tænkte jeg at hun var klar til lidt grød. Jeg laver det tyndt og hun spiser rigtig meget. Må hun bare spise indtil hun selv siger stop eller skal man passe på med hvor meget hun får, og hvornår kan jeg begynde at lave det lidt tykkere, så hun bliver mere mæt??
Josefine er 4 mdr. og 13 dage, og jeg går og tænker lidt på at stoppe med at amme, når hun er 6 mdr. og da vi har haft mange komplikationer omkring amningen med ondt i maven + ømme bryster må jeg indrømme at jeg glæder mig til ikke at skulle amme mere, men vil du sige at det er ok at stoppe når hun er ca. 6 mdr. eller synes du der er noget der taler for at man skal blive ved indtil hun selv siger stop?? Er det bedst at amme så lang tid som muligt, når nu jeg har nok mælk??
Hovedgrunden til at stoppe må jeg sige er, at jeg hele tiden har haft på fornemmelsen at der er noget med min mælk der gør at hun får ondt i maven..hun skriger ihvertfald altid efter hun har spist, og vi sidder ikke sådan og hygger. Hun skriger også meget inden hun bliver lagt til, men det ved jeg ikke om er normalt, når maden endelig er indenfor rækkevide??
Hvis jeg beslutter mig for at stoppe amningen hvordan skal jeg så gøre??
Sidst spurgte jeg hvornår du tror/ har erfaring fra andre at det begynder at vende med at den lille vågen efter 30 min. og selv sover videre er det noget du har et svar på eller bare har hørt fra andre, hvornår det blev bedre, for gruer lidt for, om jeg står og vugger hende igennem hele hendes søvn endnu om 2 mdr.??:-)
Venlig hilsen
Den trætte familie, der ikke længere er helt så træt efter du hjalp os med at få lidt styr på tingene:-)