Svar: Rytme og ammestop
15. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Kære familie
Hvis Josefine vågner om morgenen kl. 6, så har hun måske behov for en powernap om morgenen i stedet for senere på dagen... Bare en tanke... så hun måske står op kl. 06 og sover igen en halv times tid 7.30-8, hvor dagen så rigtigt begynder.
De fleste børn vil helt automatisk selv regulere ind og vise hvornår de er trætte og hvornår de har behov for leg og underholdning. Nogle børn er naturligvis bedre til at sende tydelige signaler end andre og har man et barn, hvor man bliver i tvivl om hvad det egentlig er hun vil - skal hun underholdes eller sove... så må man nogle gange prøve sig lidt frem.
Som regel begynder det at hjælpe lidt omkring 6 måneders alderen. Her begynder børn ofte at få lidt mere rytme, have lidt mere overskud, når de er vågne og kan være vågne i længere tid. Især hvis man som jer allerede gør en indsats for at skabe lidt gode rutiner omkring skemad og søvn - begynder med lidt ritualer og lidt faste tidspunkter, så vil I sandsynligvis opleve lidt mere overblik over dagen, når jeres datter er omkring 6 måneder gammel.
Det lyder helt rigtigt at hun nogle gange kun kan være vågen 2 timer, andre gange måske kun 1½ og det er helt okay. Når jeg angiver tider i en dagsplan, så er det også vigtigt at du stadig kigger på din datter. Selvom jeg skriver at hun puttes kl. 9.30 til formiddagslur, så kan det sagtens være at det er kl. 9.15 eller 9.45 som passer jer/hende bedst. Tidspunkter er således kun en nogenlunde rettesnor for at fortælle at hun har brug for en formiddagslur...
Nu hvor du er begyndt med lidt skemad, så vil det være fint at lægge dette ind i planen. Du må meget gerne give hende lidt almindeligt grød, - normal tykkelse, hvis du fornemmer at hun kan klare det. Du kan give hende ris, majs, hirse eller boghvede grød og evt. variere det en lille smule med lidt frugtmos.
Det er vigtigt at du stopper og ikke lader hende spise alt hvad hun har behov for, så får hun ondt i maven og bliver rigtigt ked af det. Du skal ikke give hende mere end ½ dl. når hun ikke er ældre, så er det bedre at give hende 2 gange dagligt. Det er altså bedre at tilbyde hende ½ dl. 2 gange dagligt end 1 dl. 1 gang dagligt - og så følge efter med mælk. Sammen med grøden kan hun dog få lidt vand af en lille kop.
Med hensyn til at stoppe amning, så skal du gøre det du synes er bedst for jer alle. Du kan fortsætte med at amme eller du kan give hende modermælkserstatning. Amning/modermælk er helt unik, og man kan ikke lave dette kunstigt. Derfor får børn via modermælken nogle ting som de ikke får via flaskeernæring - men det betyder ikke at det er dårligt at give sit barn modermælkserstatning. Der er meget høje krav til modermælkserstatning i Danmark og alle produkter er rigtigt gode. Vi har ingen problemer med vand og hygiejne og børn trives derfor lige så godt med modermælkserstatning i Danmark.
Hvis du vælger at stoppe med at amme, så er det altså modermælkserstatning og flaske du skal give din datter og hvis du ønsker at hun skal lære at drikke af en flaske og hun aldrig har fået flaske før, så er det nu du skal lære hende det. Jo ældre hun bliver jo mere bevidst bliver hun og jo sværere vil det være at lære hende at acceptere en flaske. Hvis du således ønsker at tilbyde hende flaske, så tænker jeg at du bliver nødt til at gøre det en gang imellem nu, f.eks. en gang i løbet af dagen eller inden hun puttes om aftenen, for at være sikker på at hun vil tage flasken senere.
Du kan således ikke regne med at du kan stoppe med amning den ene dag og starte med flaske den næste og hun har behov for modermælk eller modermælkserstatning til hun bliver 12 måneder gammel. Alternativet til brystet er derfor en flaske med modermælkserstatning og den bedste måde at få flasken introduceret på og amningen stoppet er ved at erstatte en amning med flaske. Jo mere flaske du giver, jo flere amninger du erstatter med flaske, jo mere vil din mælkemængde nedsættes og tilsidst vil du stoppe helt med at amme.
En plan for dagen med 2 lure og 2 powernaps og lidt skemad, kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre til kl. 06, hvor I står op. (det er sådan jeg læser det foregår hos jer)
Morgen 7-8: Powernapper måske ½ times tid, evt. amning inden og dagen begynder herefter
Formiddag 9: Forsøge med ½ dl. grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur herefter, sover 1-1½ time
Frokost 12.30-13: Ammes eller du kan evt. tilbyde en flaske og på den måde få ændret på jeres ammerytme, få hende mættet på en anden måde, så hun måske sover lidt længere og bedre middagslur og det er på den måde en ammenedtrapning, som på sigt medfører at din datter overgår til fuld flaske.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 og sover her et par timer. Det er helt okay at du triller med hende for at holde hende sovende. På sigt skulle det gerne hjælpe at hun får skemad og flaske, og lidt mere faste rutiner.
Eftermiddag 15.30-16: Ammes igen, når hun vågner, hvis hun har lyst og viser behov.
Ellers ammes hun sen eftermiddag/tidlig aften 17-18 hvor hun powernapper igen. Hendes egenlige 4 lur, fordi hun også har fået en powernap om morgenen.
Aften 18: Kan tilbydes lidt grød af ris, majs, hirse osv. En lille smule vand af kop og følge efter med amning.
Puttes til natten 19.30 med en flaske modermælkserstatning eller vælling - endten far eller mor kan putte.
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-05: Begynder måske at kunne sove sammenhængende her...:o)
Så tiden arbejder stille og roligt for jer, I vil i løbet af de næste 2 måneder sandsynligvis opleve at få mere og mere struktur på dagen, det vil give lidt mere overblik og dermed overskud. Det er helt okay at du begynder at erstatte et par amninger med flaske og hvis du har et ønske om at stoppe amning fuldstændig om 2 måneder, så vil det faktisk være rigtig godt at du introducerer en flaske nu, så det bliver muligt for dig - ellers risikerer du at hun vælger den ægte vare...
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske