Svar: Datter på 10 mdr vågner tidligt
28. februar 2004
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Der er jo stor forskel på hvor meget vi sover og også børn har forskelligt søvnbehov. Det er ikke sikkert at din datter hører til de der sover mest, men jeg kan godt forstå at du synes det ville være rart om hun kunne sove til kl 6.
Du skriver at din datter sover allerede kl 19, sover hun så til klokken 4? Jeg tænker at det er mange timers sammenhængende søvn og derfor er der måske ikke noget at sige til at hun vågner tidligt. Hun kan både være udhvilet men også tørstig, da hun ikke har fået noget længe.
De fleste børn har i 10 mdr´s alderen fortsat behov for to lure om dagen, dvs en lur formiddag og eftermiddag. Måske kan du ændre lidt på hendes soverytme om dagen og så putte hende kl 20 i håb om at hun så sover lidt længere.
du skal også være opmærksom på at hun får mad og drikke nok i løbet af dagen. Hun er u sågammel at hun kan spise stort set det samme som resten af familien, men hun har stadig behov for mange små måltider for at blive mæt nok. en plan kunne se således ud:
Morgenmad: Øllebrød eller havregrød
Formiddag: ½ bolle og frugt
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg og tilbehør af forskellige grøntsager
Eftermiddag: ½ bolle med smør og lidt yoghurt med drys
Før aftensmad: Forskellige grøntsager
Aften: Det samme som I spiser og gerne lidt frugt til dessert. Det kan f.eks. være frugtgrød med mælk.
Mere mad kan måske være det der gør at din datter sover bedre både om dagen og om natten.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske