Svar: Hvordan får jeg min datter til at tage mere på?
28. februar 2004
Alder:
3 mdr.
Som du ved består mælken af flere forskellige dele, hvoraf den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten, den mellemste del er 'den egentlige mad' og den sidste del af mælken er fed som fløde.
Det er fløden som giver din datter elastikker og som gør at hun tager godt på. Den tynde vandholdige mælk, er god til at slukke tørsten, men for meget 'tynd mælk' kan give mavekneb. Det er altid meget sævrt at sætte tid på, når man taler om, hvor længe et barn skal die og jeg kender ikke dit ammemønster; men du skriver at du ammer max 10 minutter - er det fra et bryst, eller lidt fra begge sider?
Min tanke er at du skal forsøge at få din datter til at die så længe på en side, at du er sikker på at hun har fået fat i den 'fede fløde'. Nogle børn kan godt 'tømme' et bryst på ti minutter, men mange skal have mere tid til det. Du skriver også at din datter er født før tid og at hun derfor ikke er så stor. Jeg tænker at hun måske netop derfor hurtigere bliver træt, når hun ligger ved brystet, at hun falder i søvn og derfor ikke får taget helt godt nok fra.
Jeg vil derfor foreslå dig at du lægger hende til i den traditionelle stilling og lader hende spise 10 minutter der. Når hun så falder hen, så skifter du hende, simpelthen for at vække hende igen og så lægger du hende til samme stilling, bare i tvillingestillingen. På den måde kan du være heldig at 'snyde' hende til at tro at hun er lagt til på modsatte side og derved få hende til at spise mere på et bryst, i håb om at hun så får mere fed mælk. Herefter kan du tilbyde hende toppen af den anden side, så hun får slukket tørsten. Næste gang du ammer, så lægger du hende til den side, hvor hun kun har taget toppen, skifter hende, skifter ammestilling, men lægger til samme bryst igen osv.
Det er meget fint at din datter sover 5 timer om natten. det skal hun have lov til og det har I begge brug for. Det er også helt normalt for hendes størrelse at skulle ammes hver 3 time i løbet af dagen. Efterhånden som hun bliver større, vil amningen også komme ind i en anden rytme.
Sørg også for at du selv får noget at spise i løbet af dagen og at du får hvilet dig lidt. Hvis du kan lide maltøl/mør hvidt øl, så drik en dagligt (et glas formiddag og et glas aften).
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske