Brev:
Søvnrytme...hvordan oprettes den?
28. februar 2004
Alder:
2 mdr.
Søvnrytme...hvordan oprettes den?
Hej
Jeg har igennem de sidste måneder ligeså stille forsøgt at få min søn ind i et nogenlunde fast søvnmønster. Da min kæreste og jeg som oftest selv går i seng omkring midnat, har vi besluttet os for at det ville være et passende tidspunkt at ligge den lille i seng ved 22 tiden.
Problemet er bare at det ikke er så let bare at putte ham.
Ofte sker det at han er vågen ved 22 tiden og den eneste måde hvorpå han kan lægges i seng, er hvis han bliver ammet.
Men heller ikke herefter er det sikkert at han vil sove, også selvom rummet er næsten helt mørkt og der er fuldstændig ro omkring ham.
Så er han nået til det punkt hvor han begynder at blive overtræt og selvom vi ikke vil stimulere ham mere end nødvendigt er på dette tidspunkt, så begynder han ofte at klynke utilfreds, hvorefter hans gråd går over til en ulykkelig gråd, hvor jeg så istedet for bare at ligge og ae ham, tager ham op.
Det ender meget tit med at han græder sig i søvn imens en af os bærer rundt på ham.
Jeg bliver ked af at se at han ikke kan finde roen på andre måder. Jeg kan heller ikke blive ved med at amme ham, da der til sidst bare ikke er mere at hente, selvom han nok mest af alt bare vil putte til brystet og ikke så meget spise.
Og så ville det være rart ikke at skulle bruge 1-1½ time hver aften på at ligge ved siden af ham indtil han er faldet til ro og ikke ligger mærke til at jeg er gået.
Jeg ved godt at han vil være tæt på en af os når han falder i søvn, men det er hårdt aften efter aften at gennemgå det samme.
Er der en fornuftig og alternativ måde at få sit barn til at falde til ro på?
Når han sover ved 22:30-23:00 tiden vågner han ved 02:30 tiden for at blive ammet, og igen en gang imellem 04 og 06 for igen at blive ammet.
Han vågner ofte helt klokken 07:00.
Han er 2 måneder gammel.
Om dagen sover han ind imellem 1 time om formiddagen og et par timer om eftermiddagen.
Han er nok hvad man kan kalde en dreng med en dejlig smag for det vågne liv! :)
Håber du har nogle gode råd!