Svar: Søvnrytme...hvordan oprettes den?
28. februar 2004
Alder:
2 mdr.
Det er meget svært at lave en fast søvn rytme for et barn som ikke er mere end to måneder gammel. Din søn har fortsat behov for at blive ammet om natten og du må så længe han er så lille et eller andet sted fortsat indrette dig lidt efter hans rytme.
Så længe han er så lille mener jeg ikke at der sker noget ved at han bliver ammet i søvn og så puttet derefter. Du kan med fordel også give ham bryst igen, når du selv går til ro omkring midnat. Her behøver du ikke vække ham, men simpelthen tage ham op og lægge ham til brystet og lade ham spise i søvne. På den måde får du hans lille mave fyldt op igen og du kan være heldig at rykke tidspunktet for hans opvågning om natten, således at du selv får et par timer ekstra før du er på igen.
Bruger han sut? Det kan for nogle børn være en hjælp til at finde ro, når brystet er 'tømt', maven fyldt op og der bare skal suttes for at få trygheden og falde i søvn.
Lad være med at forsøge jer med alt for mange ting, i håb om at et eller andet vil hjælpe. Bliv enige om, hvordan I vil putte. Hvis I vil gå rundt og vugge ham i armene, så er det jo fint nok, men han bliver jo temmelig tung efterhånden:o) I stedet kan i sætte jer med ham, eller som sagt lade ham falde i søvn ved brystet og blive lagt over i vugge, seng bagefter. Du kan også lægge dig og amme ham.
Du kan godt lære ham at sove uden brystet i munden, men det er nok fortidligt endnu. Jeg vil foreslå dig at købe bogen "The no-cry sleep solution" som bl.a. sælges i polyteknisk boghandel på DTU i Lyngby. Bogen er godt nok på engelsk, men den er til at tygge sig igennem. Bogen giver blandt andet et bud på, hvordan man får barnet til at sove uden bryst eller sut i munden og uden gråd.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske