Svar: Når børn skeler
28. februar 2004
Alder:
10 mdr.
Når sundhedsplejersken laver boel-prøve på barnet i 9 mdr´s alderen er det blandt andet for at se om barnet skeler.
Vores øjne bliver holdt på plads af små muskler, som styrer øjet, så vi kan dreje øjet fra side til side, op og ned. Hjernen og nervesystemet styrer musklerne, således at begge øjne bevæger sammen og i samme retning. Øjnene er nødt til at følges ad for at man kan få et enkelt og klart syn.
Når man skeler kan hjerne ikke styre øjnene så de følges ad. Mens det ene øje ser, kan det andet dreje indad eller udad eller måske vandre i forskellige retninger. Skelen kan være til stede permanent eller lejlighedsvist.
Når man bruger det ene øje mere end det andet, er der altid en risiko for at det ene øje bliver 'dovent'. Tidligere sagde man at det var vigtigt at behandle disse synsproblemer før 6 års alderen, men idag siger man at det aldrig er for sent at behandle et dovent øje eller en skelen. Samtidig mener jeg dog også at det er vigtigt at reagere, når man opdager et problem med sit barns syn, jo tidligere behandling jo bedre.
Der findes specieluddannede skeleterapeuter (optometrist), som kan behandle og rådgive dig om dit barns skelen. Jeg vil derfor foreslå dig at tage kontakt til en øjenlæge og her få en henvisning til en skeleterapeut, hvis det skønnes nødvendigt.
Du kan også søge rundt på nettet efter 'skeleterapeut' og se om du kan finde frem til en, der bor i dit område. De kan rådgive dig bedre end jeg.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske