Svar: Kostplan til min datter på 7,5 måned
26. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Hanne
Det vi i 7 måneders alderen være passende med ca 4 flasker dagligt. I 8-9 måneders alderen kan ofte nedsættes til 3 flasker og først efter 10 måneder begynder man normalt at nedsætte til 2 flasker dagligt. I mellem 10-12 måneder har barnet fortsat behov for 400ml mme dagligt, for at være dækket ind med jern og det plejer at være dækket ind med 3 flasker dagligt og lidt mme i grød osv.
Det er fint at du nu er begynde med lidt rugbrødshapsere og det er helt rigtigt at du fortsat tilbyder grøntsagsmos ved siden af. Grøntsagsmosen kan dog også bruges som smørbart pålæg og derudover er det en god idé at bruge lidt smørbart fiskepålæg. Du kan give hende f.eks. sildepostej, makrel eller rognguf som pålæg på brøddet.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød eller øllebrød, vand af kop
Formiddag 9: ½ banan eller anden frugt, frisk frugt eller frugtmos, evt. ½ bolle med smør at gnaske lidt i, vand af kop
Puttes til formiddagslur med flaske, men efterhånden kan denne flaske springes over
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og ved siden af små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. I takt med at hun bliver bedre og bedre til at tygge, kan hun få små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende rester fra aftensmaden. Vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske mme ca kl. 13
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere familiemad. Ris, pasta, sovs af forskellig slags. Du må i princippet give hende det samme som I spiser, naturligvis i en konsistens som hun kan kapere. Men hun må gerne få lasagne, pasta med kødsovs, laks og stuvet spinat, frikadeller og flødekartofler, boller i karry osv. osv. Der skal være både moset mad og mad i stykker. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske ca kl. 19.30
Sen aften 23-24: Evt. flaske, afhænger helt at indtaget i løbet af dagen, men de fleste børn har fortsat brug for denne for at sove igennem om natten
Nat 24-06/07: Så vidt muligt ikke noget mælk, kan få vand, hvis hun vågner og er tørstig.
Som du kan se så er de vigtigt med små mellemmåltider netop for også at sætte noget i stedet for flaskerne, mælken vil stille og roligt komme til at fylde mindre og mindre i løbet af dagen. Hun må som sagt gerne få mad der tager udgangspunkt i jeres mad og meget gerne mad som smager af noget.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske