Svar: Pludselig ufattelig pjevset
26. marts 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Pia
Det lyder umiddelbart som om at det er en fase I skal igennem lige nu. Da I lige har været ved lægen, så er der jo ingen øreproblemer eller andet som kunne gøre jeres dreng mere pylret og mange børn vil omkring et års alderen få en lidt mere 'morsyg' periode.
Din dreng vil altså i kraft af sin alder nu have en periode, hvor han er lidt mere tryghedssøgende og det bedste du/I kan gøre er at forsøge at give ham lidt ekstra fysisk kontakt. Tumle med ham, nusse ham, give ham kildeture osv. så han rent fysisk oplever en større kontakt og nærhed.
Når børn hele tiden vil være på arm eller i nærheden, så kan man godt komme til at virke lidt irriteret og måske nogle gange lidt afvisende, hvilket jeg tænker kan forstærke problemet. Jeg tænker at ved at give ham ekstra fysisk kontakt så vil han blive 'tanket mere op' og vil derved bedre kunne klare jeres adskillelse, klare at sidde på afstand og forsøge sig lidt selv. Det bliver lettere at nøjes med at se dig.
Jeg ved ikke hvor motorisk langt fremme din dreng er, men hvis han er begyndt at gå nu, så øver han sig på at være lidt væk fra dig og det at han på den måde fjerner sig fysisk betyder også at han har ekstra behov for dig - man kan sige at han skal være godt tilknyttet, være tæt på dig, for at kunne separere sig fra dig.
Det kan også være at han endnu ikke gør tegn til at gå og bevæge sig særlig meget rundt. Men her kan hans pylren så hænge sammen med frustrationen over det. At han ikke er i stand til at følge efter dig, når du går og derfor vil han helst have dig i nærheden hele tiden.
Han har brug for at blive sat igang med legetøj, men mister hurtigt interessen, hvis tingene driller lidt eller bliver for svære, så bliver han frustreret, pylrer osv. Du må forsøge at rumme det så godt du kan og samtidig forsøge at motivere ham til at forsøge sig med nogle ting. Du skal således ikke servicere ham, men han må godt opleve frustrationen over ikke at kunne og så finde ud af at det godt kan lykkes. Du må guide og hjælpe ham, motivere ham til at søge dig, når han protesterer mod at du går osv.
Som sagt en fase, - jeg håber mine tanker her hjælper jer lidt videre, om ikke andet så giver en lille forklaring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske