Brev:
Amning, flytning og adskillelse
26. marts 2008
Alder:
13 mdr.
Amning, flytning og adskillelse
Hej Helen,
Jeg har skrevet tidligere om baade amning og eventuel adskillelse fra far i en kortere periode, men har nu brug for et godt raad igen. Vores situation mht. flytning og nyt land er nu endelig klar. Men foerst om amningen:
Sidst jeg skrev anbefalede du mig at nedsaette antallet af amninger per doegn, men sagde at jeg eventuelt gerne kunne blive ved med at amme 1-2 gange om dagen. Jeg har proevet at saette det ned til en tidlig morgen amning og en aften amning. For det meste gaar det godt, men meget ofte forsoeger han at gribe fast om mit bryst og vil ogsaa ammes paa andre tidspunkter. Det gaelder isaer i frokostpausen, hvor jeg kommer hjem fra arbejdet for at spise med min soen og min mand, samt i weekenden, hvor jeg er sammen med ham hele tiden.
Det er som om han ikke kan finde ud af, hvornaar han maa og hvornaar han ikke maa (som du ogsaa skriver i dine svar til mange andre moedre). Jeg har proevet at tage et hoejhalset sweater paa, saa han ikke umiddelbart bliver fristet, og det hjaelper for det meste. Jeg proever ogsaa at give ham noget vand eller maelk i stedet, eller afleder hans opmaerksomhed ved at lave lidt sjov og ballade. Nogle gange maa jeg giver ham til hans far, eller barnepigen, fordi han bliver saa gal og skriger, naar han ikke faar lov.
Jeg har overvejet om jeg bare burde stoppe helt, men jeg kan maerke at det kun ville vaere en halvhjertet beslutning, da jeg stadigvaek har lyst til at give ham den varme og naerhed. Jeg har det fint med 2 gange om dagen, hvilket som sagt lykkedes for det meste, men jeg er traet af at han vil have bryst 'i tide og utide' (forstaa mig ret) - isaer i weekenden, og af han skrigeri, naar jeg ikke giver lov. Derfor har jeg brug for et godt raad!
Jeg er ogsaa lidt i syv sind om hvornaar jeg skal holde op. Jeg baade nyder det og er ved at vaere lidt traet af det. Der er ingen tvivl om hvad han gerne vil, han klukker af glaede ved synet eller bare ved forventningen om mors bryst! Jeg har jo gerne villet blive ved indtil vi flytter herfra og hjem til Europa, fordi vi bor i Afrika og jeg mener amningen beskytter mod sygdomme (er det egentlig sandt?).
Jeg har stor stoette fra min mand, og fra omgivelserne, her hvor jeg bor anbefales det at amme til barnet er 2 aar gammel, og mange af kvinderne jeg omgaas ligefrem 'beundrer' og misunder mig at jeg stadigvaek har maelk. Men naar jeg saa taenker paa mange af mine veninder hjemme i DK, taenker jeg at jeg "burde nok snart stoppe", han er jo 14 maaneder snart.
Som sagt, jeg er i syv sind, men har taenkt at stoppe cirka 1 maaned foer vi flytter (saa jeg ikke traekker det endnu laengere ud...) - det vil vaere til sommer, naar han er 1.5 aar. Hvad mener du om dette? Og hvis jeg vaelger at fortsaette, tror du jeg kan vaenne ham til at han 'kun maa' om aftenen og tidligt om morgenen? Han spiser rigtigt godt (4 gange om dagen), kan selv spise med ske, og drikker rigeligt med vand og et par kopper komaelk.
Jeg har desuden et par spoergsmaal om vuggestue, flytning og adskillelse. Til sommer skal vi flytte tilbage til Berlin (som vi betragter som "hjem"), efter 4 aar her i Rwanda (det blev ikke til noget med 1 aars adskillelse fra far, som jeg skrev om tidligere, heldivis da!). Problemet er at det vil betyde store omvaeltninger for vores lille dreng, og jeg undrer hvordan jeg bedst kan 'lette' overgangen for ham. Vores tidsplan ser saaledes ud (og kan desvaerre ikke aendres):
8. april: Han starter i vuggestue fra kl. 8-12 hver dag. Jeg henter han og koerer ham hjem, vi spiser frokost og jeg tager tilbage paa arbejdet. Eftermiddag er han sammen med sin nanny hjemme, og om aftenen med mor og far.
Starten af August: Vi pakker alle vores ting sammen og shipper dem hjem til Berlin - de ankommer foerst i Berlin omkring oktober, saa vi skal bevaege os i "ingenmandsland" uden vores ting og moebler i 2-3 maaneder.
Min mand rejser til Berlin saa snart vores ting er sendt afsted, for at begynde nyt arbejde i Berlin samt lede efter lejlighed til os alle 3 (han kommer til at bo i en moebleret overgangslejlighed eller hos venner i et stykke tid).
Jeg bliver her med vores soen, da min arbejdskontrakt foerst slutter i midten af oktober. Altsaa skal jeg/vi ogsaa flytte over i et nyt hus/lejlighed her i Rwanda (eventuelt hos en ven). Vi har fortsat vores dejlige nanny, og Leonard fortsaetter i vuggestue, men det betyder som sagt 2,5 maaneds (pludselig) adskillelse fra far, og at vi skal flytte fra de vante omgivelser (hus og have) over til et nyt sted...Vi kan eventuelt beholde hans seng, stol og lidt legetoej her i Rwanda, naar vi flytter til den midlertidige bolig, saa han ikke er helt uden sine vante ting og sager...
I midten af oktober flytter jeg saa til Berlin med min soen, hvor min mand forhaabentlig har fundet en lejlighed til os, og vores ting ankommer, og vi flytter ind. Endnu engang betyder det et nyt sted, nyt klima, ny lejlighed, og "vaerst af alt": Han skal sige farvel til sin nanny, som han jo har vaeret meget taet sammen med (8-10 timer hver dag man-fre) lige siden han var 5 uger gammel. J
eg er saa bange for at han vil foele et "svigt" naar hun pludselig "forsvinder". Derudover gaa han fra en hverdag med 3-4 mennesker i huset hele tiden, dejligt varmt klima, samt en stor dejlig have, til en lille lejlighed i Berlin 'kun' med mor, og paa vej mod vinteren.... Vi vil proeve at finde vuggestue saa hurtigt som muligt, men ved ikke om det lykkes.
Jeg har taenkt paa flere maader at lette adskillelsen fra hans nanny: enten at vi langsomt "nedtrapper" tiden hun tilbringer med ham, foer vi flytter herfra, eller ogsaa at hun foelger med os til Berlin og bliver der med os i 1-2 uger, for ligesom at foelge ham paa vej (samtidigt med at vi tror det ville vaere godt for hende ogsaa, at se hans nye hjem)...
Som sagt er det mange forandringer inden for kort tid: Vuggestue, flytning til en midlertidig lejlighed og adkillelse fra far i 2 maaneder, dernaest endnu en flytning samt adskillelse fra hans elskede nanny. For de fleste venner/kollegaer som er i samme situation (og livsstil) som os er dette hverdagskost, og de siger at helt smaa boern som regel klarer overgangene relativt let, men at det bliver svaerere med alderen (min mand er diplomat, og jeg har ogsaa selv en international karriere, saa vi skal rykke teltpaelene op mange flere gange i vores liv...).
Har du nogle gode raad til hvordan jeg letter disse overgang for ham? Jeg selv har det nogenlunde med det (da jeg ved at min stemning jo ogsaa vil paavirke ham) - jeg er vant til det, da jeg har flyttet mange gange, og ved praecist hvordan jeg skal indstille mig mentalt og foelelsesmaessigt for at goere overgangen saa blid som muligt. Der er altid nostalgi forbundet med at flytte (for mig), men jeg er samtidigt spaendt og glaeder mit til det nye.
Det var en meget laaaaang historie, men jeg haaber du kan give mig et par gode raad med paa vejen... mod den uundgaaelige forandringsprocess, som vi staar over for.
Mange venlige hilsner
Camilla