Svar: Slut med natflaske og spise med ske selv
26. marts 2008
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt og alderssvarende at jeres datter vågner og har behov for en flaske omkring midnat, hvorefter hun så kan sove igennem til næste morgen tidligt. At sove igennem betyder at hun er i stand til at sove ca 6 timer i træk uden mad og det må man jo sige hun er, når hun nogle gange sover fra kl. 19 og til kl. 05 - det er 10 timer! Faktiske meget mere end I kan forvente. Det er derfor rigtig flot, når hun kan men de dage, hvor hun så ikke har spist så meget om aftenen, vil det være helt naturligt at hun vågner og har behov for sin flaske og den skal I selvfølgelig give hende.
Det er vigtigt at hun får sine 400ml mme dagligt, for at være dækket ind med jern - det svarer ca til 2-3 flasker.
En plan for dagen til et 9 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk (mme/sødmælk) af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frugt, frisk eller frugtmos, ½ bolle med smør, lidt ost i stænger. Vand af kop
Sover formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg som sildepostej, makrel, leverpostej, smøreost. Grøntsagsmos kan også bruges som pålæg. Tilbehør af rester fra aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer osv. Vand af kop
Sover middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med frugtmos, ½ banan, ½ bolle med smør, vand af kop
Aften 18: Aftensmad som tager udgangspunkt i det I spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager. Der skal være mad i stykker og mad som er moset. Vand eller lidt mælk (mme/sødmælk) af kop.
Hvis hun ikke har spist så meget, så tilbyd hende en portion natgrød som dessert inden sengetid eller evt. lidt frugtgrød med mælk.
Puttes til natten ca kl. 19-19.30 med en flaske
Sen aften 23-24: Evt. flaske med mme, afhænger helt af hendes øvrige indtag af mme om dagen.
Nat 24-05: Sover igennem
Med hensyn til at spise selv, så er hendes fortrukne værktøj egne hænder og fingre og I kan til frokost begynde med lidt kogte ærter, majs, gulerod og lignende, så hun kan øve sit pincetgreb - lære at spise med to fingre. Hun kan dog med den alder hun har nu også lære at spise med en gaffel - I kan i begyndelsen hjælpe hende med at få maden på gaflen, hvorefter hun selv kan føre den til munden. Nogle gange vil hun selv forsøge at putte maden på gaflen, nogle gange pille maden af gaflen og så ind i munden - men hun kan godt nu lære at spise med en gaffel.
En ske kræver noget mere øvelse, de fleste børn er omkring 16 måneder inden de mestrer dette. At spise med både kniv og gaffel er rigtig svært, her er børn ofte flere år, inden de mestrer det helt...
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske