Svar: Ny plan for dagen - 5 mdr.
27. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Mimi
Det lyder som om at I har det rigtig godt, hvor I bor og bestemt som om din datter trives. Hun har en flot vægt og længde i forhold til sin alder - hun er en stor pige, og det lyder sandsynligt at hun er sulten og kan spise lidt mere skemad.
Jeg kan se at du tilbyder din datter grøntsagsmos og det er rigtig fint. Jeg tænker dog at du også skal tilbyde hende lidt grød, da grøden mætter lidt på en anden måde og nu hvor hun skal have mere skemad, så er det en god idé at tilbyde hende variation. Jeg vil foreslå dig at forsøge med grød om formiddagen eller til frokost og så tilbyde grøntsagsmos om aftenen, - så kan du lave mos af de grøntsager I andre spiser.
I forhold til hendes alder, så skal du regne med at hun har behov for at få 3 lure i løbet af dagen. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på eftermiddagen. Grunden til at jeg nævner dette er at din datter sover mest sidst på dagen og det vil naturligvis 'æde' lidt af hendes nattesøvn og derfor gøre at hun vågner tidligere og er klar til leg. Når det er sagt, så er der jo også børn som vågner tidligt - A mennesker, og i stedet for søvn om morgenen, får du så dine friaftener - for her er hun god til at sove...:o) Men jeg er selvfølgelig enig med dig i at kl. 04 er for tidligt:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og forsøge at sove lidt videre. Giv hende evt. flaske i din seng, så I ligger der sammen og dagen starter stille og roligt.
Morgen 08: Bades
Formiddag 9-9.30: Puttes til formiddagslur med en flaske, når hun bliver omkring 6 måneder kan du komme et ekstra grødmåltid ind her og fortsat følge efter med flasken
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt med lidt frugtmos på - det kan være mos af æble, pære, fersken, blomme, bær af forskellig slags osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 12.30-13 med en flaske
Eftermiddag 15.30-16: Flaske og I bader, svømmer osv. som I plejer
Powernapper ½ times tid mellem 17-18
Aften 18: Grøntsagsmos af f.eks. kartoffel, blomkål, gulerod, broccoli, squash. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske mellem kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Evt. flaske, for at kunne sove til næste morgen tidlig kl 06...
Jeg håber at ovenstående plan hjælper dig lidt videre, jeg har forsøgt at passe det ind i forhold til de tider du har givet mig og til den rytme, jeg ved de fleste børn i din datters alder ofte vil trives med.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske