Svar: Har fået børneeksem, hvad med mælk og skemad
27. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
Det er rigtig synd at din datter har fået børneeksem og jeg ved at du tænker rigtig meget over, hvordan du nu skal hjælpe hende bedst.
Hvis din datter har børneeksem på grund af en reaktion på mælkeproteinerne, hun har fået i sin modermælkserstatning, så vil det sandsynligvis hjælpe at skifte over til Profylac. Men så vidt jeg ved har din datter ikke haft andre symptomer på mælkeallergi og da hun nu er mere end 4 måneder gammel og i længere tid har fået flaske med almindelig modermælkserstatning, så er jeg ikke sikker på at det vil hjælpe jer så meget at gå over til profylac. Den børneeksem hun har fået kan jo skyldes mange andre ting...
Samtidig synes jeg dog også at du skal give profylac en chance, da du har købt den. Det er da bestemt et forsøg værd. Prøv at se om det vil gøre nogen forskel - der sker jo ikke noget ved at forsøge... Det samme med skemaden, det er en god idé at vælge økologisk og du kan også lave skemaden selv med profylac, men igen vil hun jo her blive introduceret til forskellige fødevarer og da hun sandsynligvis ikke har mælkeallergi, så er effekten af at bruge det nok ikke stor.
Det er rigtigt at profylac både smager og lugter anderledes og mange børn kan ikke lide det, hvis de først har fået almindelig modermælkserstatning. Det samme gælder nutramigen. Alternativet er at du forsøger med Nan H.A. som har delvist hydrolycerede proteiner. Det virker således ikke helt som Profylac og Nutramigen, men har dog en effekt i forhold til allergi - det kunne være en løsning for jer. Det kan du give af flaske og også bruge i madlavningen.
Børneeksem er desværre hyppig hos små børn. Ca 20 % af alle børn der bliver født i Danmark udvikler børneeksem og ifølge Astma og Allergiforbundet så vil der være 26% risiko for at barnet udvikler børneeksem, hvis den ene forælder har eller har haft astma, høfeber eller børneeksem. Hvis begge forældre har eller har haft astma, høfeber eller børneeksem, er risikoen for, at deres barn får børneeksem oppe på 40%.
Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos børn uden børneeksem. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og huden tørrer meget let ud, den føles ru og den klør. Derfor er det vigtigt at man tilfører huden ekstra fedtstof via en god fed creme. Ved at smøre din datters hud flere gange dagligt med fed fugtighedscreme kan du forebygge, at huden tørrer ud og klør, og dermed forebygge eksemen, så det ikke bliver værre.
Hos de mindste børn starter eksemet som regel i ansigtet, ofte på kinderne og på hagen. Men eksemen kan også sidde i hårbunden og på arme og ben. Ofte starter eksemen med at sidde på ydersiden af arme og ben, men i takt med at barnet bliver ældre, så sidder eksemen i ben og armbøjningerne.
Børn som lider meget af eksem vil ofte, når eksemen er i udbrud, være mere trætte og pjevsede, de sover uroligt og huden føles varm, den klør og det svier også ind imellem. Især hvis barnet lige efter et bad puttes under en dyne, så kan eksemen blusse op og barnet får det rigtig skidt. Det er derfor en rigtig god idé, hvis man kan bade lidt tid før barnet skal puttes og sove, så huden efter bad, lige har mulighed for at få lidt luft.
Der er mange årsager og mange faktorer som spiller ind i forhold til børneeksem og der eksisterer desværre ingen fast måde at gøre tingene på og ingen mirakelkur. Du bliver nødt til at forsøge dig lidt frem, især når det drejer sig om mad og modermælkserstatning. Det er også derfor din læge ikke rigtigt har vist, hvad han skulle sige til dig.
Du skal være opmærksom på at ulden tøj kan få huden til at klø og irritere. Vælg derfor bomuld og tænk også over hvad vaskepulver I bruger, sørg for at købe Neutral, Minirisk eller lignende, der er uden parfume og allergifremkaldende stoffer. Overvej også hvilken badeolie eller sæbe du bruger til din datter. Nogle gange er lidt badeolie rigtig godt, andre gange gør det huden værre, da det ligesom ligger en hinden, hvor huden ikke rigtig kan ånde. Så kan det være bedre at bruge lidt uparfumeret mild flydende sæbe og så smøre creme på kroppen bagefter.
Husdyr er også en faktor og også rygning, støvmider osv. er vigtigt at undgå, når der er tale om allergi. Og så skal man naturligvis overveje om der er noget i kosten som barnet reagerer overfor. Det er dog meget vigtigt at man ikke fra starten begynder at sætte børn på diæt. Du ved jo ikke om der er noget din datter ikke kan tåle og derfor er du nødt til at forsøge dig frem og tilbyde hende mad ligesom alle andre. Hvis det så viser sig at eksemen blusser op, når hun får nogle bestemte fødevarer, så må du prøve at holde en pause med dette og se hvordan virkningen så er, om der sker nogen ændring.
Det vil være hensigtsmæssigt at I får en henvisning til en allergolog, som vil kunne vejlede jer mere præcist omkring jeres datter og hendes børneeksem. Uanset børns alder, så er der altid indikation for at allergiudrede, hvis barnet har vedvarende allergiske symptomer, eller hvis barnet har behov for en fast forebyggende behandling for at være uden symptomer. Svær børneeksem kan være eneste symptom på en fødevareallergi (det er derfor profylac godt kan risikere at have en effekt) og derfor er det vigtigt at I henvises videre.
Børneeksem er meget komplekst og det er meget svært at rådgive omkring hvad der er det rigtige at gøre i jeres situation. På den ene side og på den anden side... Hvis I oplever at jeres datters eksem bliver ved og bliver værre, så synes jeg derfor I skal bede om at komme til en speciallæge (allergolog) som ved noget om dette og derfor kan rådgive jer bedst. I skal have henvisningen ved egen læge.
Så mit råd til jer omkring modermælkserstatning og mad er altså at du skal forsøge med profylac, nu hvor du har købt den og se om det giver en ændring. Hvis eksemen bliver mærkbart pænere så er det værd at tage med og man må umiddelbart mistænke at hun reagerer på mælkeprotein. Ellers kan du overveje Nan H.A. som en mellemløsning og så skal du give din datter skemad, som til alle andre børn. Du kan forsøge at lave det selv med brug af Profylac eller Nan H.A. eller du kan vælge at købe industrielle produkter og se hvordan hun reagerer.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen/formiddag 9-9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske mme
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Powernapper
Aften 18: Når det bliver aktuelt med 2 skemåltid, så kan du putte det ind her. Det kan være grød eller lidt grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål eller lignende. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske mellem kl. 19-20
Sen aften 24: Flaske inden I selv gå i seng
Nat 24-06: Begynder måske at kunne sove igennem om natten, nogle børn er dog 6 måneder inden de er i stand til dette.
Som I kan se så indeholder planen her fortsat 6 flasker, men giver også mulighed for op til 2 måltider skemad.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske