Brev:
Putte hos mor og far om natten
27. marts 2008
Alder:
15 mdr.
Putte hos mor og far om natten
Hej Helen
Vi har skrevet til dig nogle gange før vedr. vores datters sovemønster. Hun har aldrig været verdensmester i nattesøvn, og vi har døjet med mange natlige opvågninger i mange og lange perioder.
Hun følger en fornuftig og nogenlunde dagsrytme, hvor hun sover 1,5-2,5 times middagslur (engang i mellem kan hun godt finde på at sove 3 timer) og spiser fint og varieret hen over dagens hoved- og mellemmåltider.
Vi lægger hende i seng (nu på eget værelse) ca. 19.30 og står op ved 6.30 tiden. Sengelægningen har altid gået godt, så vi har ikke indtryk af, at hun er utryg ved sengen, ved værelset eller ved det at sove generelt. Nogen gange beder hun ligefrem selv om at blive lagt i seng! Vi lægger hende ned i sengen, og hun lægger sig til at sove, mens vi går lidt til og fra. Nu og da er der lidt brok, men det er mere i protestafdelingen end i ked-af-det-afdelingen - vi synes, at det er ret let at høre forskel - og det går hurtigt i sig selv.
Vi har haft en vinter med en hel del forkølelse og sygdom, og dette har selvfølgelig også haft indflydelse på nattesøvnen. To gange inden for den seneste måned har vi været inde forbi børnemodtagelsen (anden gang indlagt hen over natten) pga. feberkrampeanfald. I forbindelse med sygdom med det andet feberkrampeanfald her i påsken havde vi hende liggende i mellem os i dobbeltsengen for, at hun kunne få tryghed, og for at vi kunne holde øje med hende. Det er nu gået hen og blevet mere regelen end undtagelsen. Faktisk er der ingen undtagelser. Hun vågner typisk mellem kl. 1 og 3, også er det, at hun gerne vil ind i sengen til os.
Når hun vågner om natten, så får hun hurtigt hidset sig voldsomt op, Hun rejser sig op i sengen og skriger. Vi har prøvet at tilbyde hende lidt vand, men hun er sur og slår til glasset og skælder ud.
Jeg kan se, at du går fint ind for, at børn kommer ind og ligger i sengen ud på morgenen, og jeg er helt enig. Men klokken 1? - så skal vi jo ligge sammen det meste af natten, og det synes jeg er lidt træls. Især fordi hun insisterer på, at vi skal ligge i arm. Men hvordan kan børn vide, hvad klokken er? Er det ok at insisterer på, at hun skal sove videre i sin egen seng, hvis hun vågner kl. 2, og stadig tillade, at hun kommer med ind i sengen, hvis hun vågner kl. 5?
I nat vågnede hun klokken 1, men jeg fik hende til at sove videre. Så vågnede hun kl. lidt i 3, og her var det en anden sag. Hun var meget højrystet i over en halv time, så faldt hun til ro og faldt tilsyneladende i søvn. Kun for at larme videre 10 min. efter. Så gav vi op, og hun kom med ind i sengen.
Kan det betale sig at kæmpe kampen? Det bliver ikke en frivillig proces, det kan vi da se! Eller skal vi føje hende og bare tage hende ind til os, når hun vågner, og håbe på, at hun på et tidspunkt af sig selv holder op med at vågne midt om natten? Hvad tænker du om det?
Venlig hilsen
Mig