Svar: Putte hos mor og far om natten
27. marts 2008
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Hvorvidt I skal kæmpe med at få jeres datter til at sove videre i sin egen seng, når hun vågner om natten eller ej, afhænger helt af jeres indstilling til at have hende liggende i jeres seng... Hvis I sover ligeså godt eller bedre, ved at hun ligger der, så fred være med det. Men hvis I sover dårligere allesammen og du derfor har et stort ønske om at hun skal sove i sin egen seng, så er det bestemt en god idé at arbejde seriøst på at lære hende det.
Det er helt normalt for hendes alder, at hun nu forsøger at protestere lidt mod at sove i egen seng og også protesterer, når hun vågner om natten. Hun er aldersmæssigt ved at kunne forstå at I er inde ved siden af og synes naturligvis at det er rart at sove tæt med jer - de fleste af os voksne kan jo også godt lide at putte med en... Hun er således ved at blive mere og mere bevidst om at I er der og at hun gerne vil ligge sammen med jer.
Når hun bliver omkring 1½ år, så vil hun begynde at opleve verden større og begynder at få lide fornemmelse for at noget kan være farligt. Hun løber lidt mere rundt, falder måske og slår sig, kravler op, finder ud af at hun ikke selv kan komme ned igen, får fornemmelsen af at hun kan blive væk fra jer osv. Altså en større bevidsthed om verden, som vil gøre at hun får flere indtryk at bearbejde og dermed mere urolig søvn. Det er derfor ikke unormalt at børn i 1½ års alderen pludselig vågner med gråd om natten. De kan næsten have mareridtlignende symptomer og være helt ulykkelige.
Med dette in mente kan det derfor være en rigtig god idé at arbejde på og holde fast i gode soverutiner allerede nu. Ellers skal I indstille jer på, at hvis I tager hende ind i dobbeltsengen nu, så vil det tage måneder inden hun atter bliver klar til at flytte tilbage til egen seng. Hun bliver mere bevidst og det bliver bestemt ikke lettere at få ændret denne vane - igen er det helt uden betydning, hvis I alle sover bedst sammen. Men hvis I gerne vil det anderledes, så er det som sagt en god idé at arbejde på det nu.
Det er ganske rigtigt at jeres datter sandsynligvis på sigt vil holde op med at vågne om natten, hvornår er dog svært at sige. Alternativet til smørhullet i dobbeltsengen kan være en madras på gulvet i soveværelset. Så ligger hun tæt på jer, kan beroliges med en hånd eller lignende, men sover ikke mellem jer. Samtidig er det lettere at flytte fra en madras på gulvet tilbage til egen seng.
Det er også ganske rigtigt at jeres datter ikke kender klokken og derfor ikke forstår, hvorfor hun får lov til at komme ind til jer kl. 03, men ikke kl. 01... Hvor grænsen går må være en fornemmelse og afhænge helt af situationen og hvordan hun har det. Nogle gange kan det også lade sig gøre at flytte hende tilbage igen - altså lade hende sove en times tid i dobbeltsengen og finde roen og trygheden og når pladsen så igen bliver for trang, så bære hende tilbage til egen seng igen.. Det kan selvfølgelig blive lidt et renderi:o)
Det vigtigste er dog at hun falder i søvn i sin egen seng og forbinder det at sove med at sove der. Det er meget vigtigt i forhold til også på sigt at finde ud af at sove videre, når hun vågner om natten.
Ingen faste regler og ligeså mange meninger om det som der er forældre... jeg håber dog at I kan bruge mine tanker lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske