Svar: Hvor store portioner skemad?
27. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Malene
De fleste børn spiser mellem 1-2 dl. færdig grød eller mos og det lyder derfor som om at Sofia spiser godt, får gode store portioner.
I grøntsagsmosen vil det passe med en stor spiseskefuld fint hakket kød eller fisk. Det er ikke fordi der skal voldsomt meget i, modsat hvis du oplever at hun kan spise mere, så må du naturligvis gerne give hende det:o)
Ud af den plan du sender kan jeg se at du ammer 3 gange dagligt og bruger mme i grød og mos. Det er sandsynligvis helt fint til at dække hendes mælkebehov, men i forhold til hendes alder er 3 amninger ikke så meget og derfor lyder det fuldstændig helt relevant at hun melder sig en ekstra gang om aftenen, for at blive fyldt ekstra op med mælk. Det er således et sundhedstegn og et signal om at hun er rigtig god til at regulere sit eget behov og jeg synes derfor du skal lade hende få denne ekstra amning om aftenen.
Det er meget længe at sove fra kl. 19 til næste morgen kl. 06, når man kun er 6½ måned gammel og de fleste børn vil faktisk have behov for en amning ekstra i dette tidsrum. Jeg ved godt at Sofia altid har haft en evne til at sove et rigtigt langt stræk om natten uden mælk og det er dejligt for jer - men det at hun søger en ekstra amning er altså helt okay og det må du lade hende gøre.
Det handler således ikke om at du skal til at øge hendes mængde af skemad, men derimod lade hende få brystet en ekstra gang. Derved holdes maven også igang og hun sover efterfølgende bedre. Se det derfor som et sundhedstegn at hun vågner og har behov for lidt ekstra brystmælk.
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske