Brev:
En unormal 5 årig?
27. februar 2004
Alder:
2 år
En unormal 5 årig?
Kære Sundhedsplejerske
Jeg har to drenge på henholdsvis 2 og 5 år. For et års tid siden flyttede vi til England i.f.m. min mands arbejde. Det tog hårdt på min ældste dreng, da han skulle gå i engelsk børnehave.
Alt hans frustration gik desværre ud over lillebror, som han lige siden fødslen har været hård ved, forstået på den måde, han vælter ham, slår ham etc.
Jeg synes, at det er blevet meget bedre på det seneste og der er ingen tvivl om, at han er utrolig glad for sin bror, men desværre fortsat jaloux.
Men igår skete der desværre en episode, som har slået mig helt ud som mor og som nu får mig til at stille spørgsmålet, om han er helt normal. Det skal dog siges, at han klarer sig fantastisk godt i skolen og efterhånden taler flydende engelsk.
Igår aftes havde de to drenge tumlet en del rundt og lillebror lå på gulvet på siden ved siden af stuebordet, da den ældste gør sig klar til at stå op på lillebrors hals, mens han holder fast i stuebordets kant. Helt tilfældig opholdt jeg mig i stuen på dette tidspunkt. Men jeg var utrolig rystet bagefter, da jeg næsten ikke kunne holde ud af tænke på, hvad der var sket, hvis jeg ikke havde været der.
Hvad sker der med min ældste dreng, jeg føler tit, at skylden er min, idet jeg klart har været en langt bedre mor for min yngste, idet jeg har været mere klar, end jeg var med den første. Jeg syntes, at arbejdsbyrden var rigtig stor med den første og havde gennem de første år ikke rigtigt det fornødende overskud til ham, er det så det, jeg ser produktet af nu?
Hvad gør jeg med min ældste søn?
Med venlig hilsen
En bekymret mor