Brev:
18 mdr. og jaloux på storesøster
27. marts 2008
Alder:
18 mdr.
18 mdr. og jaloux på storesøster
Hej
Kan det passe, at vores søn (lillebror) på 1½ år begynder at være jaloux på sin storesøster (4 år)?
Han trives fint, er generelt ikke ked af at blive afleveret i dagpleje (græder engang imellem, men ikke mere end andre børn), er vældig glad for at blive hentet igen. Han forsøger tit at efterligne sin storesøster, som jo kun ca. hver 2. el. 3. gang synes, at det er morsomt!
Umiddelbart virker det til, at han er ved at lære en masse for tiden - både forståelsesmæssigt (sprogligt) og hvad angår leg og samspil. Han kan dog let blive sur/hidsig, når vi enten ikke forstår ham, eller når han ikke får sin vilje, selv om vi prøver at lede hans opmærksomhed hen på noget andet, når vi siger nej til noget.
Eksempel på jalousien oplevede jeg f.eks. her til aften, hvor deres far ikke var hjemme. Jeg sad i sofaen og skulle læse for storesøster. Han fandt én af sine bøger og ville sidde ved mig, og så skulle vi kigge i hans bog, og det virkede som om, at jeg ikke måtte læse i storesøsters bog.
Vi vil gerne bede om et par råd til, hvordan vi tackler det, når han nu endnu ikke helt forstår en situation som den nævnte; dvs. at søster spurgte først, om jeg ville læse for hende (og hun er i øvrigt pt. nogle dage ikke klar til at lade ham "få først", mens hun andre dage er den store, dygtige pige, som godt kan se logikken i, at lillebror bliver betjent først).
På forhånd mange tak.
Med venlig hilsen
Charlotte