Brev:
Generthed - 4 år
27. marts 2008
Alder:
4 år
Generthed - 4 år
Hej
Vores pige - netop fyldt 4 år - er ekstremt genert og har altid været det. For så vidt er det forståeligt, fordi vi forældre ikke er super udadvendte, og også var generte som børn (i hvert fald mor), men på den anden side er vi lidt kede af, at det hæmmer hende lidt i at komme i gang med at lege med andre børn. Desuden kan jeg godt selv huske, at jeg var genert i skoletiden og ønsker tit, at jeg havde turdet være lidt mere fri.
Kan vi vise hende vejen frem uden at presse hende, så hun bliver lidt mere modig?
I børnehaven er hun med i en god gruppe på i alt 5 børn. De leger ganske godt, og hun leger fint med begge de andre piger. De 5 børn har nogenlunde samme alder og fungerer rigtigt godt som gruppe.
Når vi skal sige farvel i børnehaven, vil hun ofte gerne have den ene pige med, hvis det er muligt, og ellers vil hun vinke selv - uden en voksen. Taler vi med naboerne (de voksne), gemmer hun sig ofte bag os, eller går lidt væk og leger. Det tager hende også laaang tid at komme i gang med at lege med naboens børn - oftest skal én af os forældre gerne lige være derovre i 15-20 minutter, før hun lader os gå hjem. Over for bedsteforældrene har hun tidligere været genert i starten, og der kan stadig være lidt generthed, alt efter hvor lang tid der er gået, siden vi sidst har set dem.
Sprogligt er hun superdygtig, motorisk som gennemsnittet, så det burde ikke være noget i den retning, der hæmmer hende.
Med venlig hilsen
mor til genert pige