Svar: Er det normalt at blive så gal?
27. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Kære nervøse mor
Det du beskriver lyder umiddelbart helt normalt. Børn er som du skriver forskellige og nogle børn har mere temperament end andre, nogle børn græder mere, nogle børn skriger mere, nogle børn er utroligt følsomme overfor fremmede steder, fremmede mennesker osv. Og det er helt normalt, forskellighed skal der være plads til:o)
Netop i forhold til din drengs alder, så sker der rigtig meget udviklingsmæssigt lige nu. Han er for det første så gammel, at han begynder at fornemme tydeligt om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller hos en fremmed osv.
Børn gennemgår en stor udvikling og de har i deres udvikling helt bestemte tidspunkter, bestemte faser, hvor de tager det som nogen kalder for tigerspring. I disse perioder udvikler de sig ofte måde motorisk og mentalt og vil i den periode, være meget mere tryghedssøgende, have større behov for fysisk kontakt, de vil ofte være langt mere pjevsede, virke meget utilfredse osv.
I starten, da din dreng var helt lille så kunne han knytte sine hænder, når du gav ham noget. Han blev stille og roligt bedre og bedre til at fokusere, hvis du hold et stykke legetøj foran ham og så begyndte han at tage bevidst ud efter ting og det vil sige at han blev bedre til at styre sine arme og hænder - en udvikling som lyder simpel, men som faktisk er meget kompleks og som på sigt vil sætte ham i stand til at udvikle endnu flere færdigheder.
Han udvikler også hele tiden sit sprog, bruger sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire. Han skriger højt, brummer dybt, får flere og flere forskellige lyde og nogle gange skriger han så højt, at han bliver forskrækket over sig selv.
Han triller også nu, vender fra mave til ryg og begynder også at trille fra ryg til mave, han begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns), tager fat i sine tæer osv... Alt sammen en udviklings fase han er igennem og netop når børn tager disse stor udviklingsspring, så er de ofte meget pylrede og meget kontaktsøgende.
Det du fortæller lyder altså helt normalt. Der findes en bog "60 vidunderlige uger" som netop beskriver disse spring. Du finder den i min bogguide under 'Udvikling'.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du er blevet lidt mere rolig nu:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske