Brev:
Reelt behov for mad eller vane?
28. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Reelt behov for mad eller vane?
Hej Helen.
Tak for dine tidligere svar - nu melder der sig lige et par spørgsmål igen.
Det er stadig Emils søvnvaner det drejer sig om. Han er 6 måneder her den 12. april og trives rigtig godt. Der sker en masse med ham motorisk og socialt og det er dejligt. Efter at vi har indført 2 faste skemåltider er der kommet meget mere system i vores hverdag. Her om 14 dage når han bliver et halvt år vil vi indføre et skemåltid mere.
Nå, men det er søvnen den er gal med. Emil har i flere perioder sovet fra 23-24 til 04.30-05. men det er tilsyneladende slut nu. Han vågner klokken to-tre stykker og hvis vi ikke giver ham noget at spise der bliver han meget ked af det. Vi prøver i første omgang at berolige ham med sut, holde i hånd, pakke dynen tæt om ham, sige schh osv, men det hjælper ikke. Har forsøgt at give ham mindre mælk eller lidt kamillete, det virker også fint i første omgang, men så går der 10 minutter og så er den gal igen. Eller hvis jeg fx har givet ham 100 ml. så vågner han en time efter.
I nat fx brugte vi en time på at berolige ham. Hver gang vi troede han var faldet hen vågnede han igen. Til sidst kapitulerede vi og gav ham en flaske på 200 ml. hvorefter han sov til klokken 06. Tror du der er tale om vane eller reelt behov? Han får i forvejen rigtig meget mad, så jeg synes jo han burde kunne klare sig igennem natten uden mælk. Det skal siges at lige meget hvordan natten er forløbet vågner han glad og fro klokken 06. hvor vi står op med ham :-)
Vores plan for en dag ser ca. sådan ud:
06: Flaske på 200 ml. og står op
08.00: puttes til første lur
09.00: Vågner. Flaske på 200 ml.
11.30: frokost: grød med frugtmos
12.00: Lur
13.30: Vågner. Leger.
15.00: Flaske på 200 ml.
16.00: Kort lur på 45 min.
17.30: Aftensmad: grøntsagsmos og vand.
19.00: Flaske med vælling på 200 ml.
23-24: Flaske på 200 ml.
03.00: Flaske.
Det skal lige nævnes at Emil er god til at falde i søvn selv både om dagen i sin barnevogn og om natten, selvom vi jo selvfølgelig godt kan mærke, at han har sværere ved at finde roen nu, fordi han mosler så meget rundt om dagen. Glæder mig til at høre din vurdering :-)
Mange hilsner fra Sara