Svar: Reelt behov for mad eller vane?
28. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Sara
Min umiddelbare tanke er at I skal øge Emil til skemad 3 gange dagligt, og så fortsat tilbyde flaske som nu. Du har ret i at han drikker godt med mælk og når han så derudover får sin skemad, så burde det ikke være af sult han vågner - modsat så sluger han jo de 200ml og sover godt derefter og det tyder jo på behov for mere mad. Derfor foreslår jeg de 3 måltider skemad nu.
En plan for dagen med 3 måltider skemad og lavet med dine angivne tider kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og står op
Morgen 08.00: puttes til første lur
Formiddag 09.00: Vågner. Tilbydes grød med frugtmos, vand af kop
Får efterfølgende en flaske med mme
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til lur ca kl. 13.30
Eftermiddag 15.30: Flaske med mme
Powernapper sen eftermiddag
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske vælling mellem 19-20
Sen aften 23-24: Flaske med vælling eller mme
Forsøge at undvære flaske mellem 24-06, det burde umiddelbart ikke være nødvendigt, hvis han spiser som ovenfor beskrevet og indtager de mængder du har nævnt.
Så mit forslag er altså at I øger ham lidt i indtag af skemad, da det lyder som et reelt behov for mere mad, fremfor at tilbyde flasken.
Håber det hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske