Svar: Gylp - modermælkserstatning
28. februar 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Tine
Den erstatning din sundhedsplejerske har tænkt på er sandsynligvis 'Enfamil' som bliver produceret af Mead Johnson. Det er produkt specielt velegnet til børn, som har problemer med at gylpe meget.
Man kan godt købe fortykningsmiddel på apoteket. Men disse produkter er især beregnet til voksne som har fejlsynkningsproblemer. Jeg tør derfor ikke foreslå dette som værende ligeså ideelt for børn. Et af disse produkter hedder 'Nutilis' og det er et glutenfrit produkt, så lige med hensyn til det, skulle der ikke være problemer, men om det indelholder andre stoffer som ikke er hensigtsmæssige for et lille barn ved jeg ikke.
Måske kan de oplyse dig om det på apoteket.
Held og lykke.
Jeg har efterfølgende fået denne tilbagemelding fra Tine:
Hej Helen.
Tak for dit svar.
Jeg har undersøgt "nutilis" - eller rettere apotekeren ringede til fabrikanten. Det må under ingen omstændigheder anvendes til børn under 3 år, da det indeholder modificeret majsstivelse, var svaret.
Til gengæld kan man anvende Johannesbrødkerne-mel; ½ tsk rørt op med mælken gives umiddelbart før hvert måltid.
Jeg har først netop fået svaret, så jeg kan ikke sige noget om virkningen - det må vente til senere!
Jeg håber, at det kan være til lidt hjælp for andre.
Med venlig hilsen
Tine
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske