Brev:
Motorisk urolig dreng
28. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Motorisk urolig dreng
Hej Helen,
Så er jeg på banen igen. Tak for dit fyldige svar sidst.
Vores søn er nu 6 mdr. og 1 uge gammel og er helt sikkert i gang med et nyt udviklingsspring. Han er meget urolig, ked af at blive lagt til at sove om dagen og svær at aktivere, noget han ikke plejer at være så ofte. Desuden er han svær at få til at spise og han har ellers elsket skemad og flaske.
Mit spørgsmål går på det motoriske. Han er på det seneste begyndt at være mere bevægelig. Han kan stadig ikke sidde selv og bliver rigtig irriteret når vi ligger ham fra os - nu vil han op, og vi skal holde ham! Jeg går ud fra at det hænger sammen med alderen. Ligeledes er han meget urolig i sin seng om aftenen og ender ofte i meget sjove stillinger - det hænger nok også sammen med alderen.
Men han også begyndt at bruge hænderne mere. På det seneste har han fået en vane med at slå sig selv med venstre hånd. Er det normalt en del af udviklingen på den alder? Han bøjer i albuen og svinger underarmen op mod munden og ansigtet med knyttet hånd, som om han vil gøre skade på sig selv eller mærke smerten. Det ser ikke ud som om det gør ondt på ham, nærmere som om han det er noget han gør med vilje for at mærke hvad der sker - det er ofte når han er træt eller irriteret. Jeg troede først han forsøgte at ramme sin mund med hånden for at sutte på den (han bruger ikke sut), men han gør det oftere nu og det ser meget bevidst ud.
Kan babyer på ½ år gøre dette som bevidst handling og hvad betyder det i givet fald? Jeg er lidt nervøs for at der er noget galt?
Det skal siges at vi tager os godt af ham og både far og jeg er meget opmærksomme på at hjælpe og støtte ham i dagligdagen.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Den bekymrede mor