Svar: Motorisk urolig dreng
28. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede mor
Det lyder bestemt som om at jeres dreng er igang med at udvikle sig rigtig meget i øjeblikket og netop omkring 6 måneders alderen sker der meget med ham.
Han bliver mere og mere bevægelig, begynder at dreje rundt om sig selv, drejer om sin egen akse og begynder bevidst at bevæge sig efter legetøj og andre ting. Det er de første forsøge på at bevæge sig lidt mere ud i verden og måske begynde at krybe lidt.
Når han ligger på ryggen løfter han benene højt, får fat i sine fødder, putter dem måske helt op i munden, triller om på siden og videre om på maven.
Når I sætter ham op, så falder han fortsat sammen, han mestrer endnu ikke at sidde selv, men han vil så gerne og det vil være rigtig godt, at I sætter ham i hans høje stol, når han skal spise.
Han bruger også sine arme mere bevidst og jeg tror ikke at han bevidst slår sig selv i ansigtet. Men han forsøger at bruge sine arme og kommunikere med sine hænder. Du må meget gerne begynde at synge fagtesange for ham, du ved "lille Peter Edderkop" og lignende, hvor du med dine fingre gør som om du kravler op af muren osv. Han vil elske at se på dine hænder og de bevægelser du laver, lytte til din stemme og du vil hurtigt se at han forsøger at gøre det samme. Nogle gange vil han måske begynde selv at flette og bruge sine fingre for at fortælle dig at du skal synge for ham:o)
Han pludrelyde bliver mere og mere varierede, han skal skrige så højt at han selv bliver forskrækket, og han begynder også at have dybere toner, svælg lyde, brummende lyde. Han bruger sine læber og øver sig i læbelyde som 'prr'.
Jo der sker rigtig meget og det du fortæller lyder helt normalt:o)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre og hermed er lidt mindre urolig:o) Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske