Brev:
Mælk nok? - 3 mdr.
28. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Mælk nok?  - 3 mdr.
Hej Helen,
Er ny her på siden, men har læst med de sidste måneder, og synes dine svar virker meget kompetente og personlige - og nu er det så blevet min egen tur til at stille et spørgsmål.
Min datter på 3 mdr., er pludselig begyndt at spise mindre. Hun har siden hun var 1 måned udelukkende fået MME (NAN1) og har egentlig spist meget godt. Der har dog været enkelte dage hvor hun ikke har spist så meget.
Den sidste måned har hun de fleste dage spist mellem 650 og 700 ml. over 5 måltider - hvilket jeg synes har været lige i underkanten, men hun virker glad og tilfreds.
Nu den sidste uge, har der så nogle dage været svært at få hende op over 600 ml., hvilket bekymrer mig, jeg/vi er derfor begyndt at tilbyde hende en flaske mere om natten, men hun spiser ikke meget ekstra der. - Hun har siden hun var 6-7 uger sovet fra 22.30-06.30 - men vi er nu begyndt at give hende flaske omkring kl. 03/04(hvis hun selv vågner).
Hun har normalt spist mellem 110 og 160 ml. pr. måltid, men er nu pludselig begyndt at spytte flasken ud efter 80 ml., og bliver helt hysterisk hvis vi prøver at give hende mere efter hun har bøvset og måske også fået skiftet ble.
Ved fødslen vejede hun 3310, ved 2 mdr. 5 kg og her ved 3 mdr. har vi selv vejet hende til at veje 5.6/5.7 kg. - tager hun nok på?
Hun har 5-6 seks våde bleer i løbet af dagen og de sidste uger er hendes afføring blevet meget regelmæssig - 1-2 gange om dagen...
Som du kan se, så indtager hun ikke den 1/6 del af hendes vægt, som hun skal. Men hun virker glad og tilfreds - pludrer, smiler og griner (dog uden lyd)...
Jeg tænker om årsagen kan være at vi her i påsken var afsted to dage i træk til frokost med mange mennesker og nye lyde... - Kan det påvirke så længe (en uges tid) på hendes mme-indtag?
Så mit overordnede spørgsmål er nok om hun får mælk nok? eller om vi skal prøve at "klemme" en flaske mere ind i løbet af dagen? - Som det er i dag, går der ca. 3-3½ time fra et måltid slutter til vi starter på det næste...
Hun sover to-tre lure i løbet af dagen, jeg henter hende gerne ind når hun har sovet i 2½ time (formiddag og eftermiddag) - den sidste lur er gerne en powernap på hendes legetæppe i stuen... - skal jeg måske prøve at lade hende sove til hun vågner af sig selv eller stadig tage hende op som jeg gør?
Nå, det blev en masse spørgsmål oven i hinanden, håber der er oplysninger nok, ellers vil jeg selvfølgelig gerne uddybe.
Har overvejet at ringe til min SP i næste uge, men ville også meget gerne høre din mening...
Med venlig hilsen
Mette