Svar: Mælk nok? - 3 mdr.
28. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Mette
Din datter har gennemsnitligt siden sin fødsel taget 190g på om ugen - det er lige på grænsen, men okay og acceptabelt. Du skal dog se på hvordan hun ligger på sin egen kurve, for at vurdere, om vægtøgningen er fin eller om du skal give hende mere mad. Jeg vil helst at børn tager min 200g på om ugen, men hvis hun trives og følger sin egen kurve med de 190g så er det okay. Hvis hendes kurve knækker, så bør hun tilbydes lidt ekstra mad... Du kan gå ind i "Livets Bog" og bruge kurverne der. Du kan sætte alle hendes længde og vægtmål ind og se hvordan hun ligger.
Da hun er 3 måneder nu har hun måske behov for en ny og større flaskesut, jeg tænker derfor at I kan forsøge at se om en større sut med lidt større eller lidt flere huller vil kunne gøre en forskel på hendes indtag. Derudover tænker jeg at børn der får flaske, nogle gange bliver frustrerede over at blive holdt i arm og at I måske derfor skulle forsøge en gang imellem at tilbyde flasken liggende ved siden af hende i jeres seng eller hvor hun ligger på jeres skød eller på en dyne ved siden af jer. Når man ammer skifter man stilling ofte og det kan være vigtigt også at gøre, når man giver flaske.
Det kan også tænkes at hun er lidt træt af smagen og har brug for lidt fornyelse. I kan derfor overveje om I skulle prøve at skifte erstatning - f.eks. Nan H.A. eller forsøge med en brik af noget andet, bare for at se om hun bedre kan lide det.
Det lyder som en udmærket idé at forsøge at lade hende vågne selv, for at se om hun så efterfølgende er mere sulten. Igen en balance imellem at hun jo ikke må sove så meget at hun misser en flaske og dermed kommer i underskud af mælk. Men prøv at se hvordan hun spiser, hvis hun får lov til at vågne af sig selv.
Ellers er det jo et spørgsmål om at se på hvordan hun trives, om hun er glad, tilfreds, udvikler sig, klukker, indgår i dialog, virker vågen og aktiv og med lyst til livet, modsat sløv, grædende og pjevset hele tiden. Det er naturligvis også en vigtig faktor at hun tisser og har gode våde bleer:o)
At uroen i påskeferie skulle påvirke hendes indtag burde ikke gøre sig gældende så lang tid efter. Med mindre det er begyndt der og I så i påsken er havnet i en rytme, som I har svært ved at komme ud fra... på den måde kan tingene jo nogle gange godt hænge sammen.
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske