Svar: Vil ikke spise og tager ikke på - 6 mdr.
28. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Karin
Sikke noget.. Du skal da ikke gå rundt og være ked af det. Det lyder jo som om at lillepigen har det meget godt, er aktiv og i vigør:o)
Det er helt okay at tage en pause fra skemade i nogle dage, hvis I begge har behov for det, men når det er sagt, så tænker jeg dog også at en opskruning af amning jo ikke vil få hende til at spise mere, tvært imod og derfor synes jeg det er vigtigt at du forsøger at holde lidt igen med brystet og forsøger med en lidt fast rytme for dagen. Det betyder altså at du ikke nødvendigvis skal fylde efter, hvis hun ikke spiser noget, men sige til dig selv at hun jo tilbydes mad senere og håbe at hun så spiser lidt der.
Jeg tror derudover at du skal forsøge med meget større smagsvariation og lade din datter spise og smage maden fra din tallerken. Den er hun jo tilsyneladende interesseret i og hun må få rigtig meget nu. Det vil være helt okay at du moser lidt kartofler, ris, pasta eller lignende med lidt sovs og så giver hende lidt af det. Hun må også gerne få små stykker af indmaden af en frikadelle, hun kan få lidt godt kogte blomkål- og broccoli hoveder at sidde med i hånden, en kartoffelbåd eller ligende. Så hun smager og stimulerer til at spise mere.
Selvom dit overskud ikke er så stort, så tænker jeg at du skal prøve at bage nogle boller og dem må du også gerne give din datter små hapsere af - indmaden af en bolle med lidt smør vil måske bekomme hende vel. Det er naturligvis begrænset, hvor meget der glider ned, men lige nu skal du holde fokus på at lidt er bedre end ingenting og at det at spise skal forbindes med noget hyggeligt og rart.
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Prøv også at købe mad fra glas til hende for at se om hun kan lide noget af dette. Der findes rigtig mange forskellige middagsretter og stor smagsvariation. Jeg har på fornemmelsen at du hører til de mødre som gerne vil tilberede og lave al mad selv og det er prisværdigt og rigtig godt, men du skal altså også give dig selv lov til at købe noget til hende, så det i hverdagen bliver let og praktisk. Det er heller ikke så hårdt at smide maden ud, hvis den er købt, som hvis du selv har stået og kokkereret. Dertil kommer at du kan servere meget mindre af gangen, hvis du vælger de industrielle produkter. Derfor er det også lettere at spise op...
Og så tænker jeg at I forældre skal give jer selv lov til at komme ud og opleve noget andet. Være et par og ikke 'kun' forældre. Har I ikke nogen der kan passe jeres datter nogle timer, som kan tage over så I forældre kan få lidt tid til hinanden. Der sker mange ting når barnet er ½ år år. Det er en tid fyldt med frustrationer i flere retninger.
For det første virker børn i denne alder ofte lidt morsyge og de vil aktiveres hele tiden. Det er meget frustrerende og mange mødre føler at de gir og gir, men alligevel får de kun utilfredshed og pjevsen tilbage. Det er svært at finde på aktiviteter og barnet vil hele tiden aktiveres, så hvad skal man gøre ... Oven i det hele så har du jo også en mand og det er ikke ualmindeligt at mændene, når barnet er blevet ½ år begynder at stille lidt andre krav. Ikke bare om at I skal gå i seng sammen og bruge mere tid til hinanden, men også krav om at barnet skal sove på eget værelse, barnet skal passes ude osv. krav om at I skal være et par igen. Og det gør det for mange rigtig svært, netop fordi overskuddet på grund af den udviklingsfase barnet går igennem er rigtigt svært at finde.
Men det er vigtigt at værne om hinanden og det er vigtigt at du også giver dig selv lov til at savne din datter. Netop fordi det kan være så anstrengende i hverdagen, så er det faktisk meget godt at komme lidt ud og prøve at savne hende lidt.
Så mine tanker er at grunden til at du går og er lidt ked af det, måske hænger sammen med mange flere ting end at din datter lige nu ikke gider spise ret meget andet end bryst og at det er helt okay og helt naturligt. Der er ikke noget galt med hende og du er ikke ved at blive skør:o) Men du skal give dig selv lov til at lade andre tage over, du skal give dig selv lov til at vælge den lette løsning en gang imellem omkring maden osv. Lad andre forsøge at give jeres datter mad, lad far være den der gør det, når han er hjemme. Lad hende smage fra din tallerken osv.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat, knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske