Brev:
Søvnproblemer om dagen
28. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Søvnproblemer om dagen
Hej Helen,
Tak for dine tidligere svar - de har været til stor hjælp for mig.
Jeg har dog fået problemer med at få min datter til at sove godt om dagen. Vi bor i Paris og har været på besøg i Danmark i påsken, og efter vi er kommet tilbage er hendes søvnrytme om dagen helt forandret - eller nærmere sagt forsvundet.
Før sov hun ca 3 kvarter om formiddagen. Til middag sov hun 2-3 timer, hvis jeg gik med barnevognen, og om eftermiddagen tog hun en lille lur igen. - Om natten har hun altid sovet godt - er kun vågen for at få mad 2 gange - nogen nætter endda kun 1 gang.
Mens vi var i Dk sov hun ikke godt om dagen - det blev mest til nogle små lurer hist og pist - mav 1½ time sammenhængende, men mest kun ½ - 1 time. Om natten sov hun stadig godt.
Mit problem er nu, at efter vi er kommet tilbage til Paris, kan jeg ikke få hende til at sove om dagen mere. - Specielt ikke den lange middagslur - heller ikke selvom jeg går med barnevognen.
En typisk dag ser således ud:
Ca. kl 19.00 Får hun babymassage og hver anden dag et bad. Kommer i nattøj og herefter sætter jeg mig i soveværelset og ammer hende og hun bliver derefter lagt i sin vugge. Hun sover ca 19.30
Hun vågner så ca 2 gange om natten for at få mad.
Kl 6 - 6.30 vågner hun. Nogle gange kan hun sove lidt igen efter at have fået lidt mad.
kl 7.30 står hun op og får tøj på. Herefter leger hun lidt og hygger med os.
kl.8.30-9.00 sover hun en lille lur - på 3 kvarter.
Kl ca 11 sover hun igen kun 3 kvarter (før sov hun 2-3 timer) - og det er ligemeget om jeg kører med hende i barnevognen.
Kl 14.30 sover hun en lille lur - igen på ca 3 kvarter.
I løbet af eftermiddagen sover hun så igen måske ½ time.
Det er især om eftermiddagen at jeg synes hun virker meget træt. Hun vil helst kun sidde ved mig på armen og så vil hun spise meget af tiden.
Hvordan får jeg hende tilbage i hendes tidligere rytme?? Og hvordan kan jeg lære hende at sove ordentligt om dagen??
Jeg føler generelt at hun vil spise ofte. - Sådan har det heller ikke altid været - det er også startet efter vi er kommer tilbage fra Danmark. Jeg ammer hende stadig kun, da vi ikke kan få hende til at tage en flaske. Kan det være fordi hun ikke er mæt nok at hun ikke sover længere???
Men om natten sover hun jo 4-5 timer af gangen - nogle gange kan hun endda sove 6 timer inden hun vågner.
Jeg håber du kan hjælpe mig med et par gode råd. Det er rigtig hårdt, for at føler bare jeg er 100% på hele tiden og især om eftermiddagen hvor hun er meget pylret, er det hårdt.
Jeg vil jo også så gerne gøre det så godt for hende, og jeg kan se på hende at hun er træt, når hun ikke får sovet mere sammenhængende.
Med venlig hilsen
Kristina